Sökning: "papper förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden papper förskola.

  1. 6. "Varför får man bara ta beigt papper?" : Barns aktörskap i ateljén

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Christopher Andersson; Nicklas Andersson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Barn; Aktörskap; Initiativtagande; Ateljé;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka om barn har möjlighet till eget aktörskap i förskolans ateljé. I vår studie utgår vi från ett barndomssociologiskt perspektiv. Vi betraktar barn som aktiva aktörer då de, utifrån egen förmåga, kan handla och reflektera. LÄS MER

  2. 7. Ut och Lek! : ett idéförslag för Brännans förskolegård vid Norrlandskusten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Frida Viksten; [2018]
    Nyckelord :förskolegård; förskola; lek; barns utomhusmiljö; gestaltningsförslag;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att skapa ett idéförslag som visar hur en förskolegård längs Norrlandskusten kan gestaltas för att stimulera barns allsidiga utveckling och välbefinnande. Gestaltningen utgår från Brännans förskolegård i Skellefteå och ska vara ett inspirerande exempel på hur utomhusverksamheten kan förhålla sig till de klimatförutsättningar som råder i kommunen. LÄS MER

  3. 8. Text är bara bläck på ett papper tills en läsare ger det liv : En kvalitativ studie om hur traumatiserade barn kan stöttas av läsning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Louise Hellkvist; Lisa Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Trauma; Barnlitteratur; Läsning; Förskola; Reader Response-teori; Biblioterapi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se huruvida traumaberbetning och barnlitteratur kan föras samman. För att göra detta valdes följande frågeställningar: hur kan trauma ta sig uttryck hos barn i förskolan? samt hur kan användandet av barnlitteratur utnyttjas vid traumabearbetning i förskolan? Studien genom-fördes i form av en webbaserad enkätundersökning där förskolepedagoger fick svara på relevanta frågor och beskriva sina erfarenheter och tankar kring att arbeta med barnlitteratur i sig och som stöd för barn utsatta för trauma. LÄS MER

  4. 9. ”Jag hämtar papper” : Några pedagogers agerande i mötet med barns spontana bildskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Senadina Grozdanic; [2016]
    Nyckelord :spontant bildskapande; pedagogers agerande; förskola; kvalitativ;

    Sammanfattning : InledningBildskapande är en vardaglig aktivitet som sker i den svenska förskolan. Den kan ske i aktiviteter som i förväg har planerats av pedagoger eller på barns initiativ under den fria leken. Barn kan uttrycka tankar och känslor genom sitt bildskapande (Karlsson Häikiö 2012, s. 104). LÄS MER

  5. 10. Barns lek i det fria : En observationsstudie kring förskolebarns utomhuslek

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Mattias Åkerblom; [2015]
    Nyckelord :Förskola; lek; miljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Uterummet uppges ofta ge goda tillfällen för barns lärande enligt debatt och litteratur. Syftet med denna uppsats är dock att undersöka och beskriva förskolebarns lek utomhus genom exempel från litteraturen och den observerade verkligheten. LÄS MER