Sökning: "pedaGOGERS MEDVERKAN I LEKEN"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden pedaGOGERS MEDVERKAN I LEKEN.

  1. 1. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers och barns syn på fri lek -låtsaslek, roll-lek och fantasilek : En etnografisk studie i intervjuformat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kaspar Svedenman; [2021]
    Nyckelord :fantasilek; fri lek; förskola; låtsaslek; roll-lek;

    Sammanfattning : Titel: Pedagogers och barns syn på fri lek - låtsaslek, roll-lek och fantasilek. Författare: Kaspar Svedenman Denna studie bygger på intervjuer med pedagoger och barn på en förskola. Metoden jag har utgått från är en etnografisk intervjustudie som baseras på en kvalitativ undersökning. Den har skett inomhus på en förskola. LÄS MER

  3. 3. ``Det beror på - leken är så komplex´´ : En studie om hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Berggren; Sofie Hagström; [2021]
    Nyckelord :Förutsättningar; Lek; lekens flertydighet; material; miljö och pedagogers medverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger i förskolan skapar förutsättningar för barnens lek. Denna studie är baserad på kvalitativa intervjuer med sex pedagoger från olika kommuner i mellersta Norrland med olika arbetslivserfarenhet. LÄS MER

  4. 4. Vad händer med den fria leken då personal medverkar?

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annika Finnbäck; Sara Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Handling; medierad handling; handlingsutrymme; personal; barn; fri lek;

    Sammanfattning : Barns lek beskrivs som en magisk värld, där barn blir engagerade och uppsluppna av leken. För barnet är lek något lustbetonat som ger glädje. Tidigare forskning visar att personalen är osäkra på sin roll i leken, vill kontrollera och gärna lägger fokus på aktiviteter de planerat sedan tidigare. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelser av samspel, lek och pedagoger

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Lena Elmdahl; Matilda Larsson; [2013]
    Nyckelord :Lek; samspel; kommunikation; pedagogers närvaro.;

    Sammanfattning : Med denna studie vill vi öka förståelsen för hur barn i fyra- sexårsåldern upplever det samspel och den lek som sker i förskolan, samt hur pedagogers närvaro eller icke närvaro i rummet tolkas och upplevs av barnen. I forskningsgenomgången behandlas bl.a. LÄS MER