Sökning: "Child-initiated play"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Child-initiated play.

  1. 1. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER

  2. 2. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet och inflytande : En kvalitativ studie om hur fritidshemspersonal skapar och upprätthåller elevers delaktighet och inflytande i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Lindström; Malin Flakstad; [2020]
    Nyckelord :democratic capabilities; After-School Centers; democratic forums; children s perspective; child perspective; influence; participation; demokratiska förmågor; fritidshem; demokratiska forum; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet;

    Sammanfattning : Based on the After-School Centers governing documents, the activities must stimulate the pupil’s development and learning and offer meaningful leisure time. A prerequisite for the pupils to experience meaningfulness is that they are made involved and have an influence on the design of the activity. LÄS MER

  4. 4. Examining play behaviors of children with internalized emotional disturbances in preschool context : A systematic literature review

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Meropi Aliki Batsopoulou; [2017]
    Nyckelord :preschool; internalized emotional disturbances; play behaviors; child initiated play;

    Sammanfattning : Child initiated play appears as a means for children to express their inner world and personality and works as a milestone promoting their overall development. Internalized emotional disturbances constrain children’s functioning and have an impact on their general behavior, hindering their development. LÄS MER

  5. 5. ”Titta vilken söt jordgubbskantarell” : En observationsstudie med fokus på interaktion kring naturfenomen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Hanna Angel; [2016]
    Nyckelord :Child-initiated learning; explore; nature in preschool; outdoor activities; Barninitierat lärande; natur i förskolan; uteverksamhet; utforska;

    Sammanfattning : Den rådande föreställningen om naturvetenskap i förskolan handlar oftast om att pedagoger ska ta tag i, möta och lyfta fram barns frågor, för att naturvetenskap på så vis ska bli en naturlig del av vardagen i verksamheten. Syftet med min undersökning är att belysa de didaktiska möjligheter som finns i den oplanerade uteverksamheten i förskolan, och att öka förståelsen för hur interaktionsprocesser mellan pedagoger och barn kan påverka lärande och kunskap inom området naturvetenskap. LÄS MER