Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 67 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Kom alla barn : En enkät och observationsundersökning om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Stål Normark; Tsion Tesfaye; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; undervisning; samling;

    Sammanfattning : Studien undersöker inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen, där barnets rätt till inkludering är lagstadgat och framfört av flera olika styrdokument som har relation till förskolan. Inkludering är mångfacetterat och kan definieras och uppfattas på olika sätt, vilket gör det intressant att undersöka hur inkluderings begreppet yttrar sig i relation tillpedagogernas handlingar och attityder. LÄS MER

  2. 7. Med glimten i ögat! : Barns förhandlingar om inflytande och aktörskap i förskolans projektarbete

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Mark; [2022]
    Nyckelord :Inflytande; Aktörskap; Handlingskraft; Handlingsutrymme; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Barndomssociologi; Etnografi;

    Sammanfattning : Mycket forskning som finns av barns inflytande och delaktighet i förskolan är med utgångspunkt ipedagogers perspektiv och handlingar, samt pedagogers arbets- och förhållningsätt. Det finns mindre forskning om barns egen påverkan och inflytande på sin omgivning. LÄS MER

  3. 8. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  4. 9. Pedagogers syn på lekens betydelse för lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mika Lundin; Felicia Vallgren; [2021]
    Nyckelord :Pedagogers syn; empirisk studie; lek; lärande; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få syn på pedagogers uppfattningar om hur deras handlingar och ställningstaganden i barns lek får betydelse för hur barn lär sig i leken. Denna empiriska studie har sin grund i att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse för lärande. Den har genomförts genom intervjuer vid nio olika tillfällen. LÄS MER

  5. 10. "Vi kan inte leka tillsammans..." : - En kvalitativ studie om pedagogers synsätt på kränkande behandling och diskriminering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Stina Dahlgren; Therése Blombergsson; [2020]
    Nyckelord :Kränkande behandling; diskriminering; diskurs; diskursanalys; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn ses ofta som 'oskyldiga' och anses inte kunna utföra kränkande handlingar eller diskriminering. Forskning fastslår däremot att detta sker inom förskolan och visar därför att det är ett relevant område även inom förskolan, barn är kapabla att utföra handlingar som kan beskrivas som kränkande och diskriminerande. LÄS MER