Sökning: "pedagogic documentation."
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden pedagogic documentation..
1. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/StatsvetenskapSammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER
2. Hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och upplever dokumentation inför bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet upplever arbetet med dokumentation inför bedömning. Vidare vill studien svara på frågor som behandlar lärarnas syn på hur, vad och varför dokumentationen sker samt hur lärarna upplever den egna dokumentationspraktiken och hur denna påverkas av yttre faktorer. LÄS MER
3. Hur kan vi gå vidare? : Dokumentation, utvärdering och uppföljning av utomhuspedagogik i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Denna studie handlar om hur förskollärare arbetar med dokumentation, utvärdering och uppföljning av utomhuspedagogik. Den handlar även om hur utomhuspedagogiska aktiviteter kan kopplas samman med teori och praktik i förskolans verksamhet. LÄS MER
4. Åtgärdsprogram : En kritisk diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram för yngre elever med stöd i sin läs- och skrivutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behov och åtgärder i ämnet svenska beskrevs i några åtgärdsprogram upprättade för elever i årskurserna 1-3. Frågeställningarna handlade om hur lärare beskrev elevens behov av stöd och efterföljande åtgärder. För att besvara frågeställningarna har kritisk diskursanalys använts. LÄS MER
5. Om tänkande och mening i förskolans praktik
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay reflects upon a group process where the goal was to use an art exhibition as a source of inspiration. The purpose of introducing art through an Exihibition was to generate associations that lead to subjects for dialogue and therefor developed a creative process amongst the group. LÄS MER