Sökning: "pedagogical leader"
Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden pedagogical leader.
16. "Att bli skapande av det nya" : Fem dramapedgogers uppfattningar av drama som verktyg i vuxnas lärande för hållbar utveckling
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : This dissertation gives a back-ground presenting what Education for Sustainable Development (ESD) and pedagogical drama is, and it presents research on drama-use in ESD. The aim of the study is to explore drama as a tool in adult learning for sustainable development, in a Western context. LÄS MER
17. Rektors pedagogiska ledarskap : Främst mot gymnasienivå
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att få veta om rektorer och lärare tycker att det är viktigt med ett pedagogiskt ledarskap i skolan. Många studier har visat att pedagogiskt ledarskap kan bidra till bättre klimat för eleverna. LÄS MER
18. Specialpedagogens funktion - andra yrkesgruppers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The purpose of this study is to achieve a greater understanding of the perception of the use of Special Educational Needs Coordinators’ (SENCOs’) competence in school. The informants of this study are the director of the school district, two principals and six teachers in two schools in a municipality in Sweden. LÄS MER
19. Resan är målet : En intervjustudie om körsång och välbefinnande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka fyra respondenters syn på hur körsång har påverkat deras välbefinnande. För att uppnå syftet har vi valt följande forskningsfrågor: Hur beskriver respondenterna att de mår före, under och efter en körrepetition? och Hur beskrivs körsång påverka respondenterna på kortare, eller längre sikt? Vi har valt att använda oss av en kvalitativ intervjuform. LÄS MER
20. Rektor och skolbiblioteket : en kvalitativ studie av rektorers syn på sin betydelse för skolbibliotekets pedagogiska roll
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The aim of this Bachelor´s thesis is to contribute to theunderstanding of the headmaster´s view of his role when it comes to developing the school library and in particular the work of integrating the library into the teaching. The basis is three questions: What views do the headmasters express regarding the libraries´ main functions? What views do the headmasters express regarding their own importance for the school libraries´ pedagogical role? How do the headmasters regard the interaction between teachers and librarians, as to how the interaction works? To get answers to these questions we conducted semi-structured interviews with headmasters of secondary schools. LÄS MER