Sökning: "pedagogical leader"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden pedagogical leader.
11. Digitala verktyg och barns litteracitet i förskolan : en vetenskaplig essä om digitalisering i förskolanoch pedagogens kompetens
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate the preschool teachers’ understanding of digital competence in preschool and their use of it to create learning situations for children in the form of increased opportunities for literacy. Digitalization has been given a lot of space in the latest revised curriculum of the preschool (2018). LÄS MER
12. Leder rektorn fritids framåt? : Fritidshemslärarens bild av rektorns ledarskap på fritidshemmet
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study was to investigate how the after-school center teachers experience the principal as the leader of the after-school center. The study is based on a survey that reached out to 60 educated after-school teachers around Sweden. LÄS MER
13. Församlingspedagogen : arbetsledare och pedagogisk ledare?
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : In the Church of Sweden, the head of the educational activities is usually not a church, or parish, educator, nor a teacher. One purpose of the 2014 educational reform was to clarify the role and mission of the education officer (församlingspedagog). The roll of the education officer as leader has not been highlighted. LÄS MER
14. Hur organiserar skolledare för lärares professionella lärande?
Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Umeå universitet/Centrum för skolledarutvecklingSammanfattning : The relationship between students learning and teachers professional learning are central in school systems. Teachers professionalism has got a big impact on students outcome. According to international research the professional learning is central and crucial for school leaders in their task to develop schools. LÄS MER
15. Ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av ledarskap i arbetslag och barngrupp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur yrkesverksamma förskollärare upplever sitt ledarskap i förskolan. Det finns enligt gjorda studier inte så mycket tidigare forskning om förskollärares ledarskap men trots det är ämnet högaktuellt då kopplingar syns mellan förskollärares ansvar enligt läroplanen och ledarskap. LÄS MER