Sökning: "pedagogik lund"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden pedagogik lund.

  1. 16. Vårdens kompetensförsörjning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Erik Lund; [2018]
    Nyckelord :Kompetens; kompetensförsörjning; kompetensförsörjningsplan; delaktighet; deltagande ledarskap; motivation; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : The underlying reason for this essay was the current chal-lenges of acquiring and keeping competent personnel within the Swedish health care. The purpose statement was to ana-lyze how managers at a Swedish hospital work with talent management, with the focus being on the terms participat-ion, motivation and communication. LÄS MER

  2. 17. Att mötas människa till människa : En kvalitativ studie om hur medarbetare i ideella organisationer uppfattar mötet med nyanlända

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Bäck; [2018]
    Nyckelord :Interkulturell kommunikation; ideella organisationer; dialog; interpersonell kommunikation; integration;

    Sammanfattning : In the light of the increasing globalization and immigration to Sweden, this thesis examines how the employees at Swedish NGO’s perceive the intercultural dialog with immigrants. The NGO’s are recognized as an important part in the ongoing work of integration. LÄS MER

  3. 18. Matbordet: en arena för lärande? : - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oliviha Damberg; Helena Lund; [2018]
    Nyckelord :pedagogisk måltid; lärtillfälle; förskollärare; uppfattning; kök;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar, erfarenheter ochinställningartill pedagogiska måltider. Studien är av kvalitativ karaktär och metoden som användes för att undersöka förskollärarnas uppfattningar var samtalsintervjuer vilka transkriberades och analyserades med hjälp av tematiska analyser. LÄS MER

  4. 19. Förskolan - barns språkmiljö : Förskollärares beskrivningar av språkstimulerande arbete med barn i språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanne Lund; Linda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; förskola; förskollärare; social lärmiljö; specialpedagogik; språklig lärmiljö; språkstimulans; språksvårighet; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar med språkutveckling i förskolan för barn som är i språksvårigheter. Studien har en kvalitativ forskningsansats och sju förskollärare från sex olika förskolor har intervjuats. LÄS MER

  5. 20. Utmaningar i implementering av Evidensbaserad praktik på ett SiS ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Zolufi Zolufi; Maria Lund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att belysa behandlares erfarenheter, upplevelser om implementering och användning av evidensbaserade metoder i behandling av ungdomar på en SiS-institution relaterat till kontextuella, organisatoriska och professionella villkor. Den metodologiska utgångspunkten var en hermeneutisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER