Sökning: "pedagogisk kartläggning av elever"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden pedagogisk kartläggning av elever.

  1. 16. Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Alexandra Rosenlund Ödeslätt; [2018-02-13]
    Nyckelord :Nyanlända elever. Förberedelseklass. Ordförråd. Kartläggning.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och där alla ska få samma möjligheter är i skolan. För att tillmötes gå en mer inkluderande skola. LÄS MER

  2. 17. Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kerstin Weijdegård; [2018-02-13]
    Nyckelord :procedurell; konceptuell; begreppsutveckling; begreppsförståelse; begreppsbild; procept; proceptuellt tänkande; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka det matematiska området. En tänkbar orsak till de sjunkande resultaten kan vara brister i begreppsutvecklingen. LÄS MER

  3. 18. Elevbeskrivningar i pedagogiska utredningar : Att göra en synvända!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Dahné-Branting; Anette Olsson; [2018]
    Nyckelord :Pedagogical investigation; pedagogical mapping; perspectives on special education; inclusion; pupils differences; Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; specialpedagogiska perspektiv; inkludering; elevers olikheter;

    Sammanfattning : Enligt svensk skolas styrdokument ska pedagogiska utredningar syfta till att ge en helhetsbild av elevers skolsituation på skol-, grupp-och individnivå. Denna kvalitativa textstudie avser söka förståelse för hur elever beskrivs i pedagogiska utredningar med hjälp av systemteoretiska tankegångar och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Pedagogiska utredningar i grundskolan och grundsärskolan : Ett verktyg för skolans kompensatoriska uppdrag?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mona Englund; Mari Liljemark; [2018]
    Nyckelord :mapping; participation; integrated pupils; special support; equivalence; kartläggning; delaktighet; integrerade elever; särskilt stöd; likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera lärares och speciallärares erfarenheter av och uppfattningar om att arbeta med pedagogisk utredning i grundskolan samt grundsärskolan utifrån följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har lärare av att genomföra pedagogiska utredningar enligt gällande riktlinjer för att utreda grundskolans samt grundsärskolans elevers behov av särskilt stöd? Vilka uppfattningar har lärare om den pedagogiska utredningens betydelse för att stödja elevers måluppfyllelse? Utifrån syfte och frågeställningar valdes en metodtriangulering där fem speciallärare intervjuades utifrån semistruktur, enkät skickades ut till alla lärare vid kommunens F-9 skolor därefter genomfördes en fokusgruppsintervju med fyra lärare för att få en fördjupad förståelse för studiens forskningsområde. Studiens teoretiska referensram utgår från begreppet likvärdighet. LÄS MER

  5. 20. Frivillig kartläggning av nyanlända elever. Betyder frivillig att låta bli?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Myrtel Johansson; [2017]
    Nyckelord :intervjustudie; nyanlända elever; pedagogisk kartläggning; steg 3; SWOT;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser hur pedagogisk kartläggning utförd med Skolverkets kartläggningsmaterial steg 3 har påverkat skolans organisation samt pedagogernas erfarenheter och reflektioner kring kartläggning steg 3. I studien intervjuas fyra pedagoger som har arbetat med kartläggning steg 3 inom ämnena biologi, kemi, fysik och teknik i tre skånska kommuner. LÄS MER