Sökning: "pedagogisk kartläggning av elever"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden pedagogisk kartläggning av elever.

  1. 21. "Utan spaning ingen aning" : En studie av speciallärares uppfattningar av arbetet med kartläggning, extra anpassningar och åtgärder för elever i grundskolan och grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anneli Juholt; [2017]
    Nyckelord :kartläggning; extra anpassningar; åtgärder; särskola; kunskapskrav; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genomförandet av kartläggning och pedagogisk bedömning för att kunna sätta in rätt åtgärd för en elev är ett komplext arbete. Målet är alltid att eleven ska få den bästa förutsättningen för att utvecklas på flera plan. LÄS MER

  2. 22. Framgångsfaktorer för fungerande stöd : En studie av sju specialpedagogers uppfattningar om stöd i arbetet med elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Stensdahl; [2017]
    Nyckelord :Special education; success factors; functional support; language- reading- and writing difficulties; relational perspective; categorical perspective; knowledge; early interventions; digital tools; study guidance in the mother tongue; grit; Specialpedagogik; framgångsfaktorer; fungerande stöd; språk-; läs- och skrivsvårigheter; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; kunskap; tidiga insatser; digitala verktyg; studiehandledning på modersmålet; grit;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att studera några specialpedagogers uppfattningar angående mer eller mindre väl fungerande stöd till elever i språk-, skriv- och lässvårigheter i grundskolans senare år. Datamaterialet består av semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger och har i en första analys tolkats utifrån hermeneutisk metod. LÄS MER

  3. 23. En fallstudie om olika aktörers tankar om specialpedagogens roll och uppdrag. Särskilt intresse riktat mot förstelärarnas förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Westin; Carola Persson; [2016]
    Nyckelord :fokusgrupp; förstelärare; jurisdiktion; professionsteori; yrkesroll;

    Sammanfattning : Forskning visar att specialpedagogen har svårt att hävda sin legitimitet gentemot andra yrkesgrupper i skolan. Sedan 2013 finns förstelärarna som ännu en pedagogisk yrkesgrupp i skolan. LÄS MER

  4. 24. Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ studie om hur involverad vägledaren är i kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktion i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Hurtig; Åsa Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; Språkintroduktionen; Kartläggning; Inskrivningsprocessen; Skolverket;

    Sammanfattning : Svensk skola får i allt större utsträckning ta emot elever med annan bakgrund än svensk och det ställer stora krav på mottagandet och hur skolor kartlägger de nyanlända elevernas kunskaper och studieerfarenheter. Syftet med denna kvalitativa studie är att få fördjupade kunskaper om hur kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktionen för nyanlända ser ut. LÄS MER

  5. 25. Lärarens roll i och erfarenhet kring pedagogisk utredning : - då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Nisserud; Keti Bodur; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; pedagogisk bedömning; grundsärskola; utvecklingsstörning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera lärarens roll i och erfarenhet kring arbetet med pedagogiska utredningar, då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan. Studien ämnade beskriva och analysera lärarnas erfarenheter av att skriva pedagogiska utredningar utifrån organisations-, grupp- och individnivå på de utvalda grundskolorna. LÄS MER