Sökning: "pedagogiska teorier om lärandet"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier om lärandet.

  1. 11. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER

  2. 12. När elever med autismspektrumtillstånd möter NO i skolan : Lärares uppfattningar av pedagogiska strategier som underlättar förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sara Brengesjö; [2016]
    Nyckelord :Undervisning i naturorienterande ämnen; Autism; Specialundervisning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara hinder, möjligheter och framgångsrika pedagogiska strategier som, enligt lärare, kan finnas i lärandesituationen då elever med autismspektrumtillstånd, AST möter naturorienterat ämnesinnehåll, NO. Sex intervjuer gjordes med lärare med erfarenhet av att undervisa elever med AST i NO. LÄS MER

  3. 13. Den seniora studenten : Seniora 50+ studenters behov och krav på anpassad pedagogik

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Overå; [2016]
    Nyckelord :Andragogy; Lifelong learning; Older adults; Syllabus; Validation; Andragogik; Kursplan; Livslångt lärande; Validering; Äldre studenter;

    Sammanfattning : För att möta en framtid där medelåldern bland Europas befolkning blir allt högre har Europeiska unionen riktat fokus på frågan om hur förvärvsfrekvensen i de högre åldersgrupperna kan höjas. Genom att anta en policy avseende det livslånga lärandet uppmanar EU sina medlemsländer att skapa nya förutsättningar för att förverkliga detta mål. LÄS MER

  4. 14. Kollegailt lärande - Bara snack eller framgångsfaktor för skolutveckling : Det kollegiala lärandets betydelse för lärares utvecklande av undervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Catarina Tenggren Natt och Dag; [2016]
    Nyckelord :professional learning communities; peer learning; schooldevelopment; school improvement; kollegialt lärande; samarbetsbaserat lärande; skolutveckling; skolförbättring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om det finns en samvariation mellan kollegialt lärande och hur lärare utvecklar sin undervisning med anspråk att förbättra elevernas resultat. Undersökningen innehåller också en explorativ del där eventuella faktorer som bidrar till kvalitet i det kollegiala lärandet undersöks och om det finns några faktorer som motverkar lärares förbättringsarbete. LÄS MER

  5. 15. Interkulturellt perspektiv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Abdul Karim; Narcisa Zgonic Bolic; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; föräldrasamverkan; interkulturellt perspektiv; modersmål; mångfald;

    Sammanfattning : BakgrundSkolinspektionen konstaterar att Malmö inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa att förskolan medverkar till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Därför beslutade förskoleförvaltningen att modersmålstödet till Malmös förskolebarn skulle förändras i grunden. LÄS MER