Sökning: "pedagogiska teorier om lärandet"

Visar resultat 26 - 30 av 36 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier om lärandet.

  1. 26. Mot målen på Barn- och fritidsprogrammet : En studie om hur lärarer ser på och arbetar med förankring av mål och betygskriterier hos eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Unger; [2009]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasiet; Barn- och fritidsprogrammet; Bf-programmet; mål och betygskriterier; betygssystem; betyg; mål- och kunskaprelaterat; målförankring; kursplan;

    Sammanfattning : Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet ger eleven rätt till information om kursmål och krav för varje betygsnivå, varför nationella mål och betygskriterier ska brytas ner lokalt och tydliggöras. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om hur karaktärsämneslärare på Barn och fritidsprogrammet resonerar kring de faktorer som påverkar relationen mellan förankring av kursplanen och elevens lärande samt hur förutsättningar och metoder för förankringsarbetet ser ut. LÄS MER

  2. 27. Hur lär barn om väder?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Bergknut; [2009]
    Nyckelord :geografi; intervjuer; komplexitet; lektionsupplägg; lärarrollen; styrdokument; tematiskt arbete; utvecklingsarbete; yngre barn; väder;

    Sammanfattning : Jag har velat ta reda på hur det är att arbeta med det naturvetenskapliga ämnet väder medåttaåringar. Mina utgångspunkter har varit teorier om lärande, experimentets roll för lärandeoch lärarens roll för lärandet. Den tematiska arbetsformen har bildat ramen för undersökningom hur barn lär om väder. LÄS MER

  3. 28. Pedagogiskt drama- ett verktyg för lustfullt lärande. En retrospektiv studie om barns lärande över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Segerpalm; [2008]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; Vygotskij; lärare i roll; pedagogiska rollspel; minne; lärande över tid;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv studie som behandlar barns lärande med dramapedagogiska metoder i undervisningen. I studien har jag intervjuat elever i årskurs 5 utifrån ett temaarbete som genomfördes i klassen under våren 2006. Klassen arbetade då med ett tema om Sverige och Sveriges geografi. LÄS MER

  4. 29. Elevdemokratisering : Hur elever bidrar till att demokratisera sig själva genom ett elevråd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Jessica Schilling; [2008]
    Nyckelord :Elevdemokratisering; elevdemokrati; elevråd; deliberativ demokrati; företagsamt lärande;

    Sammanfattning : Att undersöka möjligheterna att åstadkomma elevdemokratisering genom ett elevråd utgör studiens syfte. Detta mot bakgrund av den svenska skolans värdegrund som lyfter fram elevernas inflytande över sin utbildning, samt deras rättigheter att bli hörda, att organisera sig och att påverka sin vardag. LÄS MER

  5. 30. Fem fjärdedelar är mer än fyra åttondelar: En musikpedagogisk barnföreställning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Christian Cederberg; Christer Thunberg; [2007]
    Nyckelord :musikföreställning; inlärning; lek; social interak;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att presentera den musikpedagogiska barnföreställningen Femfjärdedelar är mer än fyra åttondelar, samt att redogöra för de pedagogiska teorier som liggertill grund för föreställningen. En viktig förebild för föreställning har barnprogrammet Femmyror är fler än fyra elefanter varit. LÄS MER