Sökning: "pedagogiska teorier om lärandet"
Visar resultat 31 - 35 av 36 uppsatser innehållade orden pedagogiska teorier om lärandet.
31. Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractTitel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?Författare: Malin Cronvall WebergBakgrund:Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnetsutveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. LÄS MER
32. Filma matematik : Design av ett filmprojekt med fokus på elevernas görande och lärande
Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att designa ett projektarbete där elever i årskurs nio gör egna filmer om rymdgeometri. Ambitionen med uppsatsen är att motivera filmprojektet utifrån didaktiska frågeställningar och att göra en planering för hur arbetet kan organiseras. LÄS MER
33. Barns tankar om skolan : En hermeneutiskt inspirerad intervjustudie med tio barn i en förskoleklass
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka vad barn i en förskoleklass har för tankar om skolan. Frågeställningen lyder: Vilka tankar har tio barn i en förskoleklass om skolan? Anledningen till att undersöka detta är, att barns tankar är unika och det är av stor vikt att ta reda på vilka tankar de har om skolan. LÄS MER
34. Frågors roll och betydelse i undervisningen
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att ndersöka hur olika former av kunskap synliggörs i lärares undervisning. Vi har valt att fokusera på lärares frågor i undervisningen då frågan utgör ett av många redskap som kan används för att förmedla olika former av kunskap. LÄS MER
35. Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att ur ett pedagogiskt undervisningsdidaktiskt perspektiv skapa en utökad förståelse för två studiegruppers dynamik och individens lärpotential inom IT-stödd distansundervisning via en elektronisk lärplattform. Grundläggande faktorer som belyses i studien avser interaktion, gruppdynamik och individens lärpotential, med tonvikt på dialog och kommunikation. LÄS MER