Sökning: "samarbetsbaserat lärande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden samarbetsbaserat lärande.

  1. 1. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lampret Freiholtz; Oritsema Chidi; [2022-03-17]
    Nyckelord :Low Arousal Approach; Lågaffektivt bemötande; LAB; Collaborative Problem Solving; CPS; Samarbetsbaserad problemlösningsmetod; Challenging behaviour; Problemskapande beteende; lärare; skola; pedagog; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER

  2. 2. Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Forsander; Victoria Nilsson; [2022-03-15]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusverksamhet; äventyrspedagogik; samarbetsinlärning; kamratövningar; fritidshem; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. LÄS MER

  3. 3. Kollegailt lärande - Bara snack eller framgångsfaktor för skolutveckling : Det kollegiala lärandets betydelse för lärares utvecklande av undervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Catarina Tenggren Natt och Dag; [2016]
    Nyckelord :professional learning communities; peer learning; schooldevelopment; school improvement; kollegialt lärande; samarbetsbaserat lärande; skolutveckling; skolförbättring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om det finns en samvariation mellan kollegialt lärande och hur lärare utvecklar sin undervisning med anspråk att förbättra elevernas resultat. Undersökningen innehåller också en explorativ del där eventuella faktorer som bidrar till kvalitet i det kollegiala lärandet undersöks och om det finns några faktorer som motverkar lärares förbättringsarbete. LÄS MER