Sökning: "pedagogiskt t"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden pedagogiskt t.

  1. 1. Musikartister, ”ledare eller inte?” : En kvalitativ intervjustudie med svenska musikartister utifrån teorier om pedagogiskt ledarskap.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Forssman; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Influence; Role Model; Music Artist; Fans; Followers; Society; Pedagogical Leadership; Educational Leadership; Music Business; Ledarskap; Inflytande; Förebild; Musikartist; Följare; Samhälle; Pedagogiskt ledarskap; Musikbransch;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to develop understanding about: in what ways Swedish music artists become leaders for their followers from theories of Educational/Pedagogical Leadership; Music Artists’ perceptions of leadership and influence in a music-artist-follower-context; And the preconditions, opportunities and needs of learning on this topic amongst music artists. The background of this research is the importance of understanding these aspects in a rapidly developing society, where music artists are gaining more prominent roles and influence. LÄS MER

  2. 2. Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karolina Hansson; [2022-09-12]
    Nyckelord :mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väl dem här lapparna som sitter lite överallt” : En kvalitativ studie kring elevers uppfattningar om bildstöd på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mio Amanda Lindecrantz; Szilveszter Marki; [2022]
    Nyckelord :Bildstöd; visuellt stöd; pedagogiskt hjälpmedel; fritidshem; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Bildstöd är ett pedagogiskt hjälpmedel som i olika grad nyttjas i skolverksamhetens olika delar. En aspekt av bildstöd som det saknas omfattande forskning kring är hur bildstöd används i fritidshemmets kontext, inte minst med utgångspunkt i ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Mellanledaren i förskolan : En studie om mellanledarskapet, utifrån rektors perspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Patricia Hasselfors; [2022]
    Nyckelord :Middle leader; teacher’s leader; distributed leadership; principal; preschool; collaboration; Mellanledare; distribuerat ledarskap; rektor; förskola; pedagogiskt ledarskap; samverkan;

    Sammanfattning : The principal is the person who is responsible for the education provided in Swedish preschools (SOU 2015: 22). She or he is responsible but doesn’t necessarily have to pursue all the work herself/himself. The principal can delegate, share, or distribute parts of the leadership to teachers working at the preschool (Skolverket, 2012b). LÄS MER

  5. 5. Högläsningens möjligheter och utmaningar i de tidiga skolåren – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timothy Maldoon; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; language development; the early school years; högläsning; språkutveckling; de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra till att ge en fördjupad förståelse av och en systematisk översikt över högläsningens olika kvaliteter som ett pedagogiskt språkutvecklingsverktyg för yngre elever. Mer specifikt ämnar jag att besvara följande frågeställningar utifrån aktuell forskning: 1) Vilka möjligheter kan högläsning som pedagogiskt språkutvecklingsverktyg innebära för elever i de tidiga skolåren? och 2) Vilka didaktiska utmaningar kan uppstå i samband med högläsning för dessa elever? Arbetet bestod av systematiska sökningar i totalt fyra internationella och svenska databaser. LÄS MER