Sökning: "personlig kultur"

Visar resultat 21 - 25 av 145 uppsatser innehållade orden personlig kultur.

  1. 21. Brucebo konsthall

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Olga Fürst Värild; [2021]
    Nyckelord :Arts and Architecture;

    Sammanfattning : På Gotland tonar knotiga, skulpturala tallar upp sig och den vita kalkstenen ger ön ett alldeles eget ljus som har gjort intryck på flertalet besökare. Carolina Benedicks Bruce och hennes man William valde ön för konsten och det var genom den hon väckte mitt intresse. LÄS MER

  2. 22. Värdeladdade områden i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Hembo; Emil Eskilsson; [2021]
    Nyckelord :bedömning; Förintelsen; ifrågasättande; kritiskt tänkande; motivering; planering; undervisning; värdegrund; värdeladdade områden;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur historielärare planerar, genomför och bedömer sitt arbete med värdeladdade områden för att uppmuntra eleverna till ifrågasättande utan att elevernas uttalanden strider mot värdegrunden. Vi använder tre stycken frågeställningar: "Hur planerar, genomför och bedömer historielärare arbetet med värdeladdade områden?", "Tillåts elever förhålla sig ifrågasättande till Förintelsen?" och "Hur motiverar lärarna sina metodiska och didaktiska val gällande arbetet med värdeladdade områden?". LÄS MER

  3. 23. Att läsa för att utvecklas : Översiktsverk om skönlitterär läsning för personlig utveckling på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susekova Daria; Pihlman Marko; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; literacy; personal development; fiction; upper secondary school; highschool; literature; Personlig utveckling; litteracitet; kritisk litteracitet; litterär repertoar; skönlitteratur; kanon; kanonlitteratur; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det övergripande problemet vi började med är vad som beskrivs i artikeln En skola utan kanon om att elever läser mindre i skolan på grund av olika faktorer. Vissa av dem är rent tidsmässiga men även att det finns en delad uppfattning om att det helt enkelt inte finns nog med tid för djupgående skönlitterär läsning (Nordlund 1998). LÄS MER

  4. 24. Maintaining an organizational culture during a workforce expansion : A case study at a software product development scaleup

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Josefin Osbjer; [2021]
    Nyckelord :Organizational culture; organizational cultural maintenance; organizational culture development; organizational expansion; workforce expansion; scaleup; Organisationskultur; kulturbevarande; kulturutveckling; organisiell tillväxt; tillväxtföretag; tillväxt av antal anställda; scaleup;

    Sammanfattning : Researchers have already studied organizational culture and expansions of organizations separately. However, the combination of these, how organizational expansion challenges may affect cultural aspects is rare and the niche of this study. LÄS MER

  5. 25. ”Det är magneter som verkligen vill sitta ihop” : en studie om det skolbaserade friluftslivet och livslång rörelserikedom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Pernilla Malmborg; Eveline Molin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att ta reda på om friluftsliv literacy upplevs som ett möjligt pedagogiskt synsätt för ett utökat friluftslivsutövande i skolan, samt uppfattningen om huruvida denna undervisningsform kan bidra till ett livslångt lärande inom rörelse och friluftsliv. Frågeställningarna lyder: Hur arbetar lärare för att främja motivation och deltagande inom idrott och hälsa, och specifikt inom friluftslivsundervisningen? Hur påverkar olika förutsättningar undervisningen? Hur kan det skolbaserade friluftslivets kontext bidra till elevernas livslånga lärande inom och deltagande i fysiska aktiviteter? Metod: Studien genomförs i form av semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER