Sökning: "phonological development"

Visar resultat 16 - 20 av 79 uppsatser innehållade orden phonological development.

  1. 16. Vad gör pedagoger för att i god tid fånga upp elever med svårigheter i läsninlärningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Häggström; [2020]
    Nyckelord :Reading development; lack of reading ability; phonological awareness; reading comprehen-sion; dyslexia; Läsutveckling; bristande läsförmåga; fonologisk medvetenhet; läsförståelse; dyslexi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra verksamma pedagogers kunskaper kring vilka insatser som gynnar lässvaga elever i syfte att stärka deras chanser att nå en hållbar läsutveckling.  Studien utgår ifrån en kvalitativ metod med i huvudsak personliga intervjuer bestående av fem lärare och specialpedagoger. LÄS MER

  2. 17. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Hultqvist Widfors; [2020]
    Nyckelord :Special education; word learning; intellectual disabilities; vocabulary; working memory; neighbourhood density; phonological probability; special educational school; Specialpedagogik; ordinlärning; intellektuell funktionsnedsättning; vokabulär; arbetsminne; grannordstäthet; fonotaktisk sannolikhet; grundsärskola;

    Sammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER

  3. 18. Students’ Perception of their Reading and Writing Difficulties, School Experience and Future Aspirations : - A Cross-Cultural Qualitative Interview Study with Upper Secondary Students in Malta and Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Zaal; [2020]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; dyslexia; students’ perspective; didactics; system-theory; Malta; Sweden;

    Sammanfattning : The main purpose of this study was to increase knowledge on the views of students with reading and writing difficulties when it comes to their perception of their difficulties, school experiences and future aspirations. The second aim was to increase knowledge about some differences and similarities between Malta and Sweden in the subject field. LÄS MER

  4. 19. Hittar "Hitta språket" språket? : Identifiering av riskfaktorer för sen läsinlärning i förskoleklass - en metodjämförelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Martin Holmgren; Lizette Ekström; [2020]
    Nyckelord :fonologisk bearbetningsförmåga; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; normrelaterad bedömning; kriterierelaterad bedömning; tidig upptäckt;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate to which extent the criterion-related national assessment aid, ”Hitta språket” for preschool classes, identifies students with weak phonological awareness, in comparison with norm-related screening materials. The study also conducted a survey to examine how preschool teachers conducted their observations, how they interpreted the results and to what extent they considered the assessment aid purposeful. LÄS MER

  5. 20. Att främja skrivutvecklingen för lågstadieelever med skrivsvårigheter. : Framgångsrika didaktiska kompetenser och undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Angel; Angelica Erlandsson; [2020]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; phonological awareness; didactic skills; teaching methods; writing development; Läs- och skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; didaktisk kompetens; undervisningsmetoder; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att med hjälp av internationell och svensk forskningundersöka vilka undervisningsmetoder lärare kan arbeta utifrån för att främjaskrivutvecklingen för elever med skrivsvårigheter på lågstadiet. Studienbelyser även bakomliggande faktorer som kan påverka att elever fårskrivsvårigheter och lärares didaktiska kompetens att tidigt se tecken på ifallen elev är i riskzonen för att utveckla skrivsvårigheter. LÄS MER