Sökning: "play and pre-school."
Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden play and pre-school..
1. Riskfylld lek - en skräckblandad förtjusning som ger fjärilar i magen! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om riskfylld lek i förskolans utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av riskfylld lek i förskolans utemiljö. Utifrån våra egna tidigare erfarenheter, när vi har varit verksamma i förskola, har vi sett och upplevt att säkerheten hos pedagogerna tar överhand när barnen vill utforska riskfylld lek. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER
3. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER
4. "Från sand och stänkt till ett digitalt tänk" : En undersökning om förskollärares inställningar kring digitalisering i barns lek på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to contribute with increased knowledge about preschool teachers' attitudes regarding digitization in children's play at preschool. I used a combination of both a qualitative and quantitative method in the study. LÄS MER
5. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER