Sökning: "pojke."
Visar resultat 21 - 25 av 291 uppsatser innehållade ordet pojke..
21. Kön och genus i högläsningslitteratur : Ur en lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studier har visat att flickor och pojkar bemöts olika efter liknande beteende, och att högläsning är en viktig del av den tidiga undervisningen. Fokuset i den här studien är därmed att se hur kön och genus porträtteras i ett antal böcker som läses högt i dagens svenska skolor. LÄS MER
22. The Religious Practice to Circumcise Boys – Who’s Right Will Prevail? Balancing Child and Parental Rights Under the ECHR.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Den religiösa seden att omskära pojkar är mycket omdiskuterad. Den ena gruppen ställer sig bakom föräldrarnas rätt till religionsfrihet, den andra ställer sig bakom pojkars rätt till kroppslig autonomi och religionsfrihet, det vill säga rätten att inte bli omskuren. LÄS MER
23. Barnlitteraturens dolda hemligheter : En litteraturstudie av genusroller i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Samhället lägger stort fokus på könsroller och genustänk samtidigt som Skolverket lägger fokus på att elever behöver läsa mer i skolan. Därför har vi valt att analysera hur könsroller framställs i barnlitteratur. LÄS MER
24. Pojkars och unga mäns utsatthet i en hederskontext
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Hajrizi, M & Todorovic, E. Forskningsläget avseende att som pojke eller ung man leva i en hederskontext. Examensarbete i socialt arbete 15 högskolepoäng.Malmö Universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle, Institutionen för socialt arbete, 2021. LÄS MER
25. “En gång fanns en liten pojke. Han var 17 år.” : Hur elever i årskurs 3 beskriver karaktärer och miljö i berättande texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever gör beskrivningar i sina berättande texter och vad dessa beskrivningar ger läsaren för någon information. Syftet är även att ta reda på vilken ordklass de främst använder sig av för att göra beskrivningar. LÄS MER