Sökning: "potentiell marknad"

Visar resultat 11 - 15 av 63 uppsatser innehållade orden potentiell marknad.

  1. 11. Borta bra men hemma bäst : Home bias i svenskregistrerade fonder vid olika marknadsförhållanden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :emma johansson; Ellinor Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Home bias; bearmarket; bullmarket; market conditions; volatility; transaction costs; Home bias; bear-marknad; bull-marknad; marknadsförhållande; volatilitet; transaktionskostnader;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor tenderar att i större grad investera i bekanta företag i närområden, detta psykologiska fenomen kallas för home bias. Det kan bli problematiskt då det kan medföra att investerare inte optimerar sina portföljer utifrån risk, avkastning och korrelation mellan tillgångarna i portföljen. LÄS MER

  2. 12. Är det ett otillåtet statsstöd? - Undantag för offentliga aktörer att ställa ekonomisk säkerhet för deponier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johanna Simonsson; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt; konkurrensrätt; statsstöd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Regleringen av statsstöd är ett EU-rättsligt instrument för att styra förutsättningarna för konkurrensen på EU:s inre marknad. För att det ska vara ett otillåtet statsstöd krävs att det ska vara en åtgärd som genomförs av en medlemsstat eller genom statliga medel, av vilket slag som helst, som medför hot om eller snedvridning av konkurrens som gynnar vissa företag eller viss produktion och påverkar handeln mellan medlemsstaterna. LÄS MER

  3. 13. Jaktturism och jaktkultur i Värmland : En studie om ömsesidiga effekter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Olofsson; Sanna Jansson; [2020]
    Nyckelord :jakt; jakturism; jaktkultur; jaktetik; naturturism; landsbygd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to understand how increased hunting tourism can affect a long-existing hunting culture in a region. To answer the purpose, the region of Värmland was chosen and then the research questions were designed; What is the existing hunting culture like in Värmland? And what impact can hunting tourism have on the existing hunting culture in the region of Värmland?  The study is based on social constructivism as a science theoretical focus. LÄS MER

  4. 14. Etablering av svenska fastighetsverksamheter i främmande kulturer : En studie om svenska fastighetsföretag i Spanien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Coloma Johansson; Linnéa Westin; [2020]
    Nyckelord :International establishment; entry strategy; expansion; real estate companies; Spain; broker; culture; internationalization; globalization; Utlandsetablering; inträdesstrategi; expansion; fastighetsföretag; Spanien; mäklare; kultur; internationalisering; globalisering;

    Sammanfattning : Background: At all times people have traded with each other but, over time, cross-border trade has evolved and more companies have chosen to internationalize. Some companies are content to act in their original market, while others choose to expand by establishments in foreign markets. LÄS MER

  5. 15. Kläduthyrning - framtidens textila konsumtionssätt? : En undersökning av möjligheter för prenumerationsbaserad uthyrning av textila friluftsprodukter i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amelia Lind; Anneli Hageström; [2019]
    Nyckelord :Clothing rental; subscription; outdoor clothing; collaborative consumption; consumer behavious; collaborative fashion consumption; Kläduthyrning; prenumeration; friluftskläder; kollaborativ konsumtion; konsumentbeetende;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker möjligheter för utveckling av prenumerationsbaserad uthyrning av friluftskläder med utgångspunkt i pilotprojektet lanserat av företag X. Detta genom att besvara om det finns intresse och en potentiell marknad för uthyrning via prenumeration av friluftskläder, vad som krävs av en uthyrningstjänst för att konsumenter ska övergå till att prenumerera på att hyra sina kläder istället för att köpa nya, samt hur ett koncept kan utformas där utbudet upplevs som tillräckligt och personligt för varje kund. LÄS MER