Sökning: "pragmatism didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden pragmatism didaktik.

  1. 1. Flying under the radar? Education for sustainable development in private pilot training

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Michael Stiebe; [2023-06-28]
    Nyckelord :Private Pilot Training; Sustainable Aviation; General Aviation; Transformative Learning; Education for Sustainable Development;

    Sammanfattning : Aim: Private pilot (PPL(A)) training has hardly received any scholarly attention from educational and sustainability science perspectives. Through an Education for Sustainable Development (ESD) perspective, the study aimed at 1) answering how sustainability and sustainable development (SD) are taught in pertinent PPL(A) theory learning material, theory lessons and practical training, 2) identifying gaps pertaining to sustainability and SD in those three components, and lastly 3) explore if and how certificated flight instructors, theory instructors and student pilots experience transformative learning during PPL(A) training, as well as what possibilities these stakeholders see in supporting transformative learning in PPL(A) training. LÄS MER

  2. 2. Biomedicinska analytikers reflektioner under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ analys av studenters reflektionsloggböcker

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Amrah Heikkinen; [2023]
    Nyckelord :Biomedical laboratory science profession; internship; reflection; quality assurance; reasonableness assessment; interaction; professionalization and laboratory methodology science; Biomedicinsk analytiker; verksamhetsförlagd utbildning; reflektion; kvalitetssäkring; rimlighetsbedömning; interaktion; professionalisering; laboratoriemetodik.  ;

    Sammanfattning : Reflektion eftersträvas ofta i högre utbildning. Forskning och beprövad erfarenhet visar att aktiviteten ska ha avgörande betydelse för studenters djuplärande. Reflektion har även visat sig ha en central betydelse för studenters professionella lärande. Denna studie fokuserar på reflektion hos blivande biomedicinska analytiker (BMA). LÄS MER

  3. 3. An Ensemble of Difference: : Understanding(s) of Participant Experiences and Learning in a Heterogenous Adult Community Drama Class of First and Second Language Speakers in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Julia Ouellette-Seymour; [2023]
    Nyckelord :Adult Education; Lifelong Learning; Drama in Education; Drama in L2; Applied Drama; Adult Learning Education; Applied Theatre; Language Learning; Community Drama; Non-formal Education; Migrant; Integration; Cultural Learning; Heterogenous Learning; SLA; Ethnographic Case Study; Vygotsky; Pragmatism;

    Sammanfattning : This case study research aimed to explore, understand, and compare the experiences of individuals participating in a heterogeneous adult community drama class in Central Sweden. Drawing from classical pragmatism and employing a conceptual framework rooted in sociocultural theory, the study utilized semi-structured interviews, open-questionnaire responses, and participant observations to collect data which was analyzed through reflexive thematic analysis. LÄS MER

  4. 4. Att lära elever ett främmande språk-begreppsförståelse vid naturorienterande undervisning : En kvalitativ studie med lärare i naturorienterande ämnen undervisande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jesper Sundberg; Maria Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :NO; naturorientande; undervisning; begreppsförståelse; pragmatism; inquiry; ”cash value”; språkutvecklande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera arbetsmetoder inom den naturvetenskapliga undervisningen specifikt inriktad på begreppsinlärning. Studien genomfördes med en metod av kvalitativ karaktär bestående av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogikens plats i undervisningen. : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av utomhuspedagogikens olika hinder och möjligheter, samt samverkan med digitaliseringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexander Armstrong; Stoppert Oskar; [2022]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; digitalisering; hinder; möjligheter; ramkategori; pragmatism.;

    Sammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskap till ämnet utomhuspedagogik. Syftet med studien är att få insyn i och analysera vilka hinder och möjligheter upplever lärare begränsar respektive motiverar dem i användandet av utomhuspedagogik? Samt hur påverkar det deras val av att använda utomhuspedagogik? Mot detta syfte formulerades följande forskningsfrågor, Vilka hinder upplever lärare begränsar dem från att använda utomhuspedagogik? Vilka faktorer upplever lärare motiverar dem till att använda utomhuspedagogik? På vilket sätt upplever lärare att utomhuspedagogik och digitalisering samverkar i deras undervisning? De teoretiska perspektiv som genomsyrar studien är ramfaktorteorin och pragmatismen. LÄS MER