Sökning: "preschool teachers’ perception"

Visar resultat 16 - 20 av 175 uppsatser innehållade orden preschool teachers’ perception.

  1. 16. He feels safe when I know the basics in his language. He feels like home!” : En studie kring inkludering av flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marie Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; inkludering; flerspråkighet; förskolan; transspråkande undervisningsstrategier; lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how educators in preschool create an inclusive learning environment for multilingual children. Through interviews and a survey as supplementary methods, the study highlights the educators' own perception of their conditions and strategies for including the multilingual children. LÄS MER

  2. 17. "Jag är också lite gammalmodig" : En kvalitativ studie om lärares uppfattning av multimodalt lärande med lärplattan i differentierad undervisning i ämnet svenska i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal learning; differentiated teaching; learning tablet; subject of Swedish; digital learning; Multimodalt lärande; differentierad undervisning; lärplatta; ämnet svenska; digilogt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur multimodalt lärande med lärplattan kan användas i svenskundervisningen för att skapa en differentierad undervisning som ett medel för att möta elevers behov. Syftet besvaras genom kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer av fem lärare som är verksamma i grundskolan F-3. LÄS MER

  3. 18. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skilda uppfattningar inom konflikthantering

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Amanda Frykberg; [2023]
    Nyckelord :Conflict; Conflict management; Leadership; Strategies; Preschool teacher; Preschool; Konflikt; Konflikthantering; Ledarskap; Strategier; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Konflikter såväl som konflikthantering är en del av förskolans vardag. Tidigare forskning har visat att vuxna ofta associerar konflikt med något negativt, snarare än något positivt. Därmed kan vuxna hantera konflikter genom att undvika dem eller lösa konflikterna för barnen i barnens ställe. LÄS MER

  4. 19. "Jag tror inte vi är interkulturella men vi vill nå dit, liksom" : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av ett interkulturellt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Kicki Kalesoglou; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :preschool; intercultural approach; interculturality; förskola; interkulturellt förhållningssätt; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och bilda kunskap om hur förskollärare beskriver sin uppfattning av ett interkulturellt förhållningssätt, samt hur förskollärare beskriver att det tillämpas i olika möten i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ metodansats. LÄS MER

  5. 20. Interkulturell kompetens i förskolans arbete med kulturell mångfald. : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karolina Sandquist; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; intercultural competence; preschool; Sweden; Förskola; interkulturell kompetens; kulturell mångfald; Sverige;

    Sammanfattning : This study is majorly based on a qualitative method with a touch of quantitative questions. The result of this study is based on an online survey that has been distributed to preschool teachers in Sweden through seven different online groups on Facebook who are especially for preschool teachers or other relevant staff in preschool. LÄS MER