Sökning: "propaganda i film"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden propaganda i film.

  1. 1. Playing with the Third Reich: Conceptual Relocation from Nazi Film to WWII Game : An Experiment to measure Filmic concepts in Digital Games

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Laqi Li; [2023]
    Nyckelord :Nazi Germany; Propaganda Films; Science Fiction Trilogy; Industrial Films; WWII FPS Games; WWII Simulation Games; Fascist Aesthetic; Futuristic Utopianism; Steel-like Romanticism; History.;

    Sammanfattning : Film produced by Nazi Germany has been a classic that has drawn scholars from a wide range of academic disciplines as well as innumerable cineastes from various cultural backgrounds. The simultaneous rise in the number of players acting as observers and operators in digital games with a WWII theme has drawn recent scholarly attention since it is thought that this pattern is contributing to players' hazy understanding of historical events. LÄS MER

  2. 2. American Sniper och samtidenskrigspropaganda : En multimodal kritisk diskursanalys av gestaltningen av “vi och dem” i enverklighetsbaserad krigsfilm

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Josefina Rosenberg; Alice Thorsell; [2023]
    Nyckelord :Propaganda; agenda setting theory; orientalism; nationalism; patriotism; Propaganda; dagordningsteorin; orientalism; nationalism; patriotism;

    Sammanfattning : I denna fallstudie har vi undersökt hur en krigsfilm kan använda sig av olika gestaltningar och representationer av “vi och dem” och därför riskerar att sprida propaganda och därigenom även potentiellt påverka dagordningen genom att påverka den rådande diskursen. Vi valde filmen American Sniper som empiriskt material då den är baserad på verkliga händelser och att vi därför kan se huruvida detta påverkar möjligheten att använda spelfilm för att potentiellt påverka diskursen. LÄS MER

  3. 3. Vem är du? : En multimodal diskursanalytisk studie om nationell identitet i ryska filmaffischer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mira Lund; [2020]
    Nyckelord :national identity; Soviet; Russia; multimodal discourse study; film poster; propaganda; imagined community; public sphere; war memories; globalisation; russian hegemony.; nationell identitet; Sovjet; Ryssland; multimodal diskursstudie; filmaffisch; propaganda; föreställd gemenskap; offentlig sfär; krigsminnen; globalisering; rysk hegemoni.;

    Sammanfattning : This is a multimodal discourse analytical study about national identity in russian film posters specifically in regards to four themes, posters that demonstrates wars, conflicts, violence or weapons. The aim of the study is to illustrate how national identity is portrayed in russian film posters, in relation to these four above themes from the start of the Soviet union 1922, until the end of the union 1991, plus four years ahead. LÄS MER

  4. 4. The Act of Representation : En adaptionsanalys av dokumentärfilmen The Act of Killing

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Cecilia Matteoni; [2020]
    Nyckelord :The Act of Killing; Jagal; documentary; Indonesia; reconstruction; adaptation; The Act of Killing; Jagal; dokumentär; dokumentärfilm; Indonesien; rekonstruktion; adaption; filmen i filmen; Jagal; dokumentar; filem; Indonesia; rekonstruksi; adaptasi;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en tillämpning av Linda Hutcheons adaptionsteoretiska analysmodell på dokumentärfilmen The Act of Killing - en film som beskrivits som både modig, banbrytande, skrämmande, avslöjande och viktig, men också opolitisk, provocerande, vilseledande, manipulativ och exploaterande. Uppsatsen undersöker med hjälp av Hutcheons genomgripande metodfrågor vad, vem, varför, hur, var och när, hur frågor om representation kan uppfattas så olika och hur kritiken kan vara så polariserad kring filmen. LÄS MER

  5. 5. De onda berättelserna : En studie om nazistiska propagandafilmers värde i den gymnasiala historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jakob Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and understand the educational potential of using Nazi-propaganda films as teaching material in Swedish high schools. The study is rooted in the theory about what purpose different historical uses can have. LÄS MER