Sökning: "uppfattningar funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden uppfattningar funktionshinder.

  1. 1. Från skolperspektiv till livsperspektiv - hur personalen uppfattar att fortbildning om medicinska diagnoser kan bidra till utveckling av den pedagogiska verksamheten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Catrin Röjvik; [2023-03-28]
    Nyckelord :fortbildning; specialpedagogik; diagnos; syndrom; skolsituation; komplicerad inlärning; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ågrenska bedriver familjevistelser för barn som har ovanliga funktionshinder och deras familjer. Sedan hösten 1997 får familjer som kommer till Ågrenska på en vistelse bjuda med sig sk kringpersonal, dvs personal som arbetar med barnen på hemorten. Personalen får tillsammans med föräldrarna information om diagnosen ur bla. LÄS MER

  2. 2. Sammanslagningen av Autism och Aspergers syndrom till Autismspektrumsyndrom i DSM-5 : När individer oväntat fått diagnosen och andra inte får någon diagnos alls.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johan Lindh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: I DSM-5 (2013) kombinerades de två diagnoserna ’Asperger’s syndrome’ och ’Autistic Disorder’, bland andra, till ’Autismspektrumtillstånd’ (AST) tillsammans med högre kriterier för att uppnå diagnosen. Denna uppsats är avsedd att undersöka utkomsten av denna förändring och dess konsekvenser för dess mottagare av diagnoserna tio år senare i en Svensk vårdkontext och vanliga uppfattningar om diagnosen. LÄS MER

  3. 3. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  4. 4. Musik + NPF = Sant : Musiklärares arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Evelina Landh; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Autism; ADHD; special education; music education; musikpedagogik; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; ADHD; autism; specialpedagogik; relationellt lärande; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad förståelse om musiklärares arbete med elever med NPF (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) i den ordinarie undervisningen. Jag har sökt finna både musiklärares arbetssätt och uppfattningar kring elever med NPF. Studien utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Blir du inte sedd stannar du slutligen hemma : En studie om hälsofrämjande arbete med hemmasittande gymnasieelever för återgång till skolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Lillevi Lund; Sara Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Dropout-students; upper secondary school; school absenteeism; health promotion work; Hemmasittare; gymnasieskola; skolfrånvaro; hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : Previous research about dropout-students where the student has a long absence from school shows different complicated causes to them staying at home. Non secondary education leads to less chances of work and eventually a worse quality of life, often related to mental illness. LÄS MER