Sökning: "film poster"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden film poster.

  1. 1. Vem är du? : En multimodal diskursanalytisk studie om nationell identitet i ryska filmaffischer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mira Lund; [2020]
    Nyckelord :national identity; Soviet; Russia; multimodal discourse study; film poster; propaganda; imagined community; public sphere; war memories; globalisation; russian hegemony.; nationell identitet; Sovjet; Ryssland; multimodal diskursstudie; filmaffisch; propaganda; föreställd gemenskap; offentlig sfär; krigsminnen; globalisering; rysk hegemoni.;

    Sammanfattning : This is a multimodal discourse analytical study about national identity in russian film posters specifically in regards to four themes, posters that demonstrates wars, conflicts, violence or weapons. The aim of the study is to illustrate how national identity is portrayed in russian film posters, in relation to these four above themes from the start of the Soviet union 1922, until the end of the union 1991, plus four years ahead. LÄS MER

  2. 2. Poster like it’s 1999 : Framställningar av huvudpersoner i filmaffischer från 1999.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Frosteryd; [2019]
    Nyckelord :art history; movie poster; analysis; design; protagonist; 1990s; poster art; konstvetenskap; filmaffischer; analys; design; huvudpersoner; 1990-talet; film; affisch;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to investigate how movie posters from 1999 portray the film's main characters. I will also investigate the design of the works and find out how effective the poster was for the audience at the cinema. The analysis describes and analyzes movie posters from American films. LÄS MER

  3. 3. Konstruktioner av "Kina" genom typografi : En analys av exotypsnitt och filmaffischen Charlie Chan i Kina (1935)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Nagano Holm; [2018]
    Nyckelord :typography; exotype; visual culture; film poster; exotic; exoticism; Charlie Chan; China; stereotype; yellowface; typografi; exotypsnitt; visuell kultur; filmaffisch; poster; affisch; exotism; exotifiering; Kina; stereotyp; stereotyper; typsnitt; Charlie Chan; yellowface;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker ett typsnitt för romerska bokstäver avsett att associeras till ”Kina” som en exotisk och lockande miljö, utifrån svensk visuell kulturhistoria. Typsnittet undersöks genom analyser av svenska filmaffischer av Eric Rohman (1891-1949) ur Charlie Chan-serien mellan 1934-1940, med fokus på filmaffischen Charlie Chan i Kina (1935). LÄS MER

  4. 4. Fånga känslan på bild och få kunden på köpet: Hur visuella stimuli påverkar kundens köpintention för film genom känslomässiga processer

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Micaela Järncrantz; Johanna Lundmark; [2017]
    Nyckelord :Visual marketing; Video-on-demand; Eye tracking; Stimuli-Organism-Response; Pleasure-Arousal-Dominance;

    Sammanfattning : Video on demand is a rapidly growing channel for media consumption. Marketing through visual stimuli is one of the few atmospheric dimensions that online-based actors are able to use to affect their customers. LÄS MER

  5. 5. How Can One Decide and Stick to One Creative Idea from Several?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Adam Gordon; [2016]
    Nyckelord :Design thinking; dedactic graphics; ideation; metaphorical communication; visual communication;

    Sammanfattning : In pursuing my aim to provide a methodical easy to follow ideation to creationprocess didactic instructional tool to be used both for design and art projects, ledme to produce a multimedia film.An A2 poster with 3 5 step tried and tested hybrid methods started action research,acting as a didactic teaching tool and point of reference. LÄS MER