Sökning: "prosociala handlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden prosociala handlingar.

  1. 1. Understanding the Link Between Robots Perspective Taking, and Humans Formulating a Mental Model and Exhibiting Prosocial Behaviour

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :João Tiago Matias Marques De Almeida; [2022]
    Nyckelord :Perspective Taking; Prosocial Behaviour; Human-Robot Interaction; Implicit frame of reference; Explicit frame of reference; Human’s mental model; Tomada de Perspectiva; Comportamento Prosocial; Interacção Humano- Robot; Ponto de referência implícito; Ponto de referência explícito; Modelo mental humano; Perspektivstagande; Prosociala beteenden; Interaktion mellan människa och robot; Implicit referensram; Explicit referensram; Människans mentala modell;

    Sammanfattning : For effective Human-Robot Interactions, robots have to achieve the same level of understanding as humans in every aspect. Humans are highly versatile, able to switch between frames of reference and consider multiple perspectives efficiently. Additionally, humans help and care for each other in the hope of contributing to a better society. LÄS MER

  2. 2. ”Ja, man kan skylla på dem för det händer så mycket runt dem ändå” : En studie om hur förskollärare bemöter barn som utför kränkande handlingar i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zena Assali; Marija Vujkovic; [2021]
    Nyckelord :Developmental psychology; pre-school; socio-economic background; sociocultural perspective; aggressive behaviour; phenomenology; Utvecklingspsykologi; förskoleklass; socioekonomisk bakgrund; sociokulturellt perspektiv; aggressivitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers face children who they perceive as children with behavioral problems and how they act in the daily work to prevent and counter violations. The study aims to observe how preschool teachers deal with children who they experience as having behavioral problems in the form of aggression. LÄS MER

  3. 3. Förskoledidaktik : Att undervisa med inriktning mot barns prosociala utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofi Engström; Sara Hasselsjö; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; didaktik; aktiviteter; förskola;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) belyser hur utvecklingen av barnens sociala förmågor sedan förskolans läroplan infördes, hamnat i bakgrunden då ämneskunskaperna fått ta större plats. En risk Löfgren (2015, s. 23) ser med detta är att Sveriges medborgare utbildas till att bli mer egocentrerade. I Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER

  4. 4. Att vara en god förebild : Relationen mellan förskolläraren och barns prosociala utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Boman; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; förhållningssätt; förebild; förskola;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (2018, s. 6) beskrivs det att förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan är av betydelse för barnens utveckling. I Pedagogiska magasinet (2019, s. LÄS MER

  5. 5. Act or interact? The perceived influence of social media on millennial prosocial behaviours

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linda Cnattingius; Ella Wirstad Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :social media activism; slacktivism; prosocial behaviour; moral self-licensing; media technology;

    Sammanfattning : With modern communication technology advancements, activist expression has become more common on social media platforms. Especially susceptible to these expressions is the millennial generation, whose lives are greatly permeated by media technology. LÄS MER