Sökning: "rörelse till musik"

Visar resultat 21 - 25 av 172 uppsatser innehållade orden rörelse till musik.

  1. 21. Designing for Musical Bodies : An Exploration of the Musician–Instrument Relationship

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tove Grimstad Bang; [2021]
    Nyckelord :Soma design; Dalcroze eurhythmics; musical instrument;

    Sammanfattning : Drawing on phenomenology and the theory of embodied music cognition, and the idea that music is movement and the way we experience music is related to movement and to our bodies, the design and conception of a musical instrument is carried out through a soma design process, with the non-dualistic body at center. In addition to the use of design fiction as a means to imagine new design possibilities, practical somaesthetics are a part of the design process through the bodily practices of Dalcroze eurhythmics and instrument defamiliarisation. LÄS MER

  2. 22. Vad i musiken väcker rörelselusten? : Effekten av rytmiska egenskaper, kön och rörelse till musiken

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jennifer Dahlberg; Clara Hammarström; [2021]
    Nyckelord :groove; music; movement; sex; rhythmical properties; groove; musik; rörelse; kön; rytmiska egenskaper;

    Sammanfattning : Groove är upplevelsen att musik är rörelseskapande, vilket är det som får människor att stampa i takt till gatumusikanterna. Tidigare forskning visar att det finns inneboende egenskaper i musiken som korrelerar med groove. LÄS MER

  3. 23. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  4. 24. Rörelseglädje i förskolan : hur förskollärare ser på rörelseglädje

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Larsson; Maja Andersson; [2021]
    Nyckelord :rörelseglädje; rörelse; glädje; fysisk aktivitet; hälsa;

    Sammanfattning : Utifrån ämnet rörelseglädje i förskolan och ett citat från läroplanen för förskolan genomfördes en kvalitativ studie. Det syfte studien utgick ifrån var följande: Syftet med denna kvalitativa studie var att skapa kunskap om vad rörelseglädje i förskolan innebär. LÄS MER

  5. 25. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER