Sökning: "ramfaktorer i bildämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden ramfaktorer i bildämnet.

  1. 1. Bildlärare och deras läromedel : en kvalitativ intervjustudie om bildämnets uppdrag och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Peter Nuottaniemi; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroplansteori; intervjustudie; ämneskonception;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka bildlärares val och tillämpning av läromedel. Det är en kvalitativ intervjustudie som genom fem bildlärares röster om läromedel belyser bildämnets uppdrag och villkor, samt de utmaningarna och behov de upplever finns i yrket. LÄS MER

  2. 2. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och strategier i bildlärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Christensen; Li Hirvonen; [2023]
    Nyckelord :Art instruction; framework factors; assessment strategies; formative and summative assessment.; Bildämnet; ramfaktorer; bedömningsstrategier; formativ- och summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bedömning och strategier i bildundervisningen. Forskningsfrågorna syftar till att synliggöra vad verksamma bildlärare bedömer i elevernas arbeten, vilka bedömningsstrategier de använder sig av samt vilka utmaningar som kan urskiljas vid bedömningsarbete och betygssättning. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Juhlia Thylin Rescic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att lyfta fram olika faktorer som kan inverka på varför digitala verktyg inte har ett större utrymme på bildlektioner, framförallt i form av bildframställning. I detta arbete har åtta artiklar sammanställts över både svensk och internationell forskning om vilka olika faktorer som påverkar att digital implementering i bildämnet inte har fått ett större genomslag. LÄS MER

  5. 5. FRAMGÅNGSFAKTORER I BILDUNDERVISNING : Kvalitativa intervjuer från skolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika G Liden; Hanna Tingsgård; [2021]
    Nyckelord :grundskola; gymnasium; motivation; relation;

    Sammanfattning : Denna uppsats synliggör hur elevers lust till bildarbete kan motiveras. Syftet har varit att genom intervjuer med både lärare och elever undersöka vilka framgångsfaktorer som kan kopplas till bildämnet och därmed inspirera oss och andra lärare till bättre undervisning. LÄS MER