Sökning: "receptive vocabulary"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden receptive vocabulary.

  1. 6. Samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Joanna Niller; [2023]
    Nyckelord :Expressivt ordförråd; receptiv språkförmåga; expressiv språkförmåga; IDS-2; Nomine;

    Sammanfattning : Tidigare studier har funnit samband mellan expressivt ordförråd och receptiv respektive expressiv språkförmåga hos förskolebarn, men det saknas tillräckligt med kunskap om eventuella samband hos barn i skolåldern. Dessutom har forskning funnit könsskillnader avseende dessa språkliga förmågor hos förskolebarn, vilka innebär att flickor utvecklas tidigare än pojkar. LÄS MER

  2. 7. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  3. 8. Receptive Vocabulary and the Impact of Reading Aloud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joshua Payne; Ramize Dushku; [2022]
    Nyckelord :receptive vocabulary; reading aloud; oral reading; storytelling; vocabulary acquisition;

    Sammanfattning : This study investigates the impact that reading aloud has on receptive vocabulary for youngerlearners. It takes the current environment of English language learning within Swedish schoolsinto account and explores several language acquisition theories that are deemed instrumental indeveloping a foundation for receptive vocabulary, as well as contrasting and comparing with howthe method of reading aloud has an impact on language learning. LÄS MER

  4. 9. Vocabulary testing for English as a secondlanguage and the theoretics behind thecreation of vocabulary tests

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filip Melbacke; Rim Al-Turaihi; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study examines which vocabulary tests for English as a second language are relevanttoday and the theories involved in their creation. Recent research has shown that it is essentialto use vocabulary testing in classrooms. Problematically, it will be difficult to adapt onespecific vocabulary test for every student. LÄS MER

  5. 10. The relationship between extramural English exposure and receptive vocabulary knowledge of young Swedish L2 learners of English

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Karin Hubbe Emilsson; [2021]
    Nyckelord :instructed learning; informal learning; extramural english; vocabulary knowledge; intentional learning; explicit learning; PVST; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Abstract This study examines if extramural English (EE) has a positive effect on L2 vocabulary acquisition of young Swedish L2 learners (N = 24) of English (age 8-10). It examines the correlation between the amount of time spent on EE and scores on the Picture Vocabulary Size Test (PVST), which measures receptive vocabulary knowledge. LÄS MER