Sökning: "reggio emilia reflektion"
Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden reggio emilia reflektion.
21. Pedagogisk dokumentation : Hur tolkas begreppet?
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Denna studies syfte är att ta reda på hur pedagoger och tjänstemän på utbildningsförvaltningen tolkar begreppet pedagogisk dokumentation. Min frågeställning var: Hur tolkar pedagogerna och ansvariga på utbildningsförvaltningen pedagogisk dokumentation? Vad är meningsfullt att dokumentera? Vad är det som gör att man kan arbeta med pedagogisk dokumentation? För att få svar på mina frågor så byggde jag min studie på teori från olika pedagoger och forskare inom pedagogik och sedan intervjuer och enkäter med pedagoger och tjänstemän på utbildningsförvaltningen. LÄS MER
22. Den lärande gruppen : Om reflektion i förskolan
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Scheduled time for reflective work is common at many Swedish preschools. Reflection is a complex concept that is being used with many different purposes in preschools. The reflective work in Swedish preschools today has its roots in the theories from Vygotskij about how children learn by watching and cooperating with others. LÄS MER
23. Pedagogisk dokumentation : reflektionens betydelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The degree project aims to gain a deeper understanding of how pedagogues are working with pedagogical documentation, as well as the significance of reflection in the educational work with children.The survey was implemented on two Reggio Emilia-inspired preschools and is based on a qualitative study using semi-structured interviews with open questions, where six pedagogues shared how they view the pedagogical documentation. LÄS MER
24. Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antaltraditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. LÄS MER
25. Nya idéer eller kunskapsåterskapande? : En studie om pedagogisk dokumentation i förskolan
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Denna studie handlar om vilken betydelse pedagoger i förskolan tillskriver begreppet pedagogisk dokumentation i deras verksamhet. De frågor vi sökt svar på är hur pedagogerna tolkar begreppet pedagogsik dokumentaiton, hur och varför de använder sig utav det samt hur de ser på det ökade behovet av mätning som skett i förskolan. LÄS MER