Sökning: "rektorsuppdraget"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet rektorsuppdraget.
1. Magisteruppsats i pedagogik "Att vara rektor är väldigt mycket och ibland är det ännu mer" : En studie om vilka faktorer rektorer beskriver som viktiga för att stanna kvar i uppdraget
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Rektorsuppdraget är komplext och innebär bland annat att kunna göra val och prioriteringar, hantera rollkonflikter samt kunna leda både sig själv och andra. 60 % av Sveriges rektorer slutar inom fem år i uppdraget men 40 % stannar kvar. LÄS MER
2. En narrativ studie av rektorers erfarenheter kring rektorsuppdraget
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : The principal's assignment is a complex one, situated in a tense field between the profession and politics. Because of this multidimensional assignment, with varying tasks and contradictory expectations, a willingness to examine how principals choose to tell about their duties emerged. LÄS MER
3. Likhetsideal och särartspraktik : en intervjustudie om rektorers förståelse av grundskolans jämställdhetsuppdrag
Magister-uppsats,Sammanfattning : Trots att grundskolan sedan länge har haft ett uttalat ansvar att verka för jämställdhet finns det uttryck för bristande jämställdhet bland annat i elevers kunskapsresultat, i läromedel och i de sociala relationerna i skolan (Wernersson 2010; Eilard 2009; Gillander Gådin & Stein 2017). Mot bakgrund av detta är det angeläget att undersöka hur rektorer förstår läroplanens jämställdhetsuppdrag. LÄS MER
4. Rektors pedagogiska ledarskap och organisering av skolverksamheten : En kvalitativ intervjustudie om rektorers reflektioner och erfarenheter av att bedriva skolförbättringsarbete
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva hur rektorer i egenskap av pedagogiska ledare bedriver grundskolans förbättringsarbete. Olika rapporter beskriver rektorsfunktionen som komplex, men få rapporter och forskning belyser rektorers erfarenheter och reflektioner över rektorsuppdraget i relation till skolförbättring. LÄS MER
5. "Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar om vad det innebär att vara pedagogisk ledare och deras möjligheter att utöva det. LÄS MER