Sökning: "relationer inom idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden relationer inom idrott.

  1. 1. Vilken effekt kan lärarens undervisningsmetod ha på elevernas motivation inom Idrott och Hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Asim Hadzimesinovic; Danilo Gligorijevic; [2024]
    Nyckelord :Elevmotivation; Lärarens undervisningsmetod; Idrott och Hälsa; Motivation; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärarens undervisningsstil, interaktion med eleverna samt pedagogiska metoder påverkar elevernas motivation inom ämnet idrott och hälsa. Detta syftet har valts då vi som blivande lärare kommer att stöta på utmaningar inom detta område med våra blivande elever. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av gruppdynamik i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elias Östlin; [2024]
    Nyckelord :physical education; group dynamics; teacher; student; group development; relations; Tuckman; idrott och hälsa; gruppdynamik; lärare; elev; grupputveckling; relationer; Tuckman;

    Sammanfattning : Att som lärare hantera en hel klass och se till allas olika förutsättningar är inte alltid lätt. Det kräver kännedom om utmaningar i det sociala samspelet. Goda relationer både elever emellan och mellan lärare och elever är viktigt för att skapa trygghet och delaktighet (Skolforskningsinstitutet 2020). LÄS MER

  3. 3. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Wikander; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; mental hälsa; mentala tallriksmodellen; mentalt välbefinnande; livskvalitet; sömn; hälsa; BBQ; SRBQ;

    Sammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER

  4. 4. ”Man måste ändå någonstans bry sig om sina elever och vara genuint intresserad av att lära känna dem” : Gymnasielärares beskrivningar av relationsskapande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emmi Alanen; Julia Bock; [2024]
    Nyckelord :Elev; idrott och hälsa; lärare; Nel Nodding; omsorg; omsorgsetik; relationer; relationsskapande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare-elev och elev-elev har stor betydelse för elevers lärande, motivation och välmående i skolan (Aspelin 2015). Denna studies syfte var att undersöka idrott och hälsa lärares syn på relationsskapande i ämnet idrott och hälsa och dess betydelse för lärande inom ämnet samt hur lärarna beskriver att de arbetar med relationsskapande i undervisningen av idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. "Framför allt handlar det om att skapa relationer" : En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anna Björck; [2023]
    Nyckelord :Teaching enviroment; Inclusion; School; Sports and health; Lärmiljö; skola; inkludering; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att studera inkluderingsarbete från ett idrottslärarperspektiv, för att ge en bild av hur arbetet med inkludering ser ut och vilka utmaningar lärarna ställs inför. Detta för att bidra med kunskap om hur en god lärmiljö skapas så att fler elever kan ges möjlighet att uppnå kunskapskraven. LÄS MER