Sökning: "relationer till främlingar"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden relationer till främlingar.
1. De osynliga övergreppen av unga : En litteraturbaserad studie om grooming
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Grooming som fenomen innebär att förövaren förbereder och manipulerar för att sexuellt utnyttja ett barn. Barnets nätverk, trygghet och sociala skydd minskar gradvis. I takt med internets utveckling har grooming ökat markant både som brott och fenomen. LÄS MER
2. En studie om brottsoffers och f.d. kriminellas identitetsskapande med fokus på sociala band
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I denna uppsats unders undersöks de sociala bandens betydelse för självkänslan och identiteten hos fem f.d. brottslingar och fem brottsoffer som har intervjuats.. LÄS MER
3. Sociala relationer genom datorspelande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : This exploratory paper examines the research question Why do people play computer games with each other over the Internet? and what do they gain from it, especially when they don't know each other and only interact very briefly. The study tries to portray the social aspects of the interviewees gaming, and their experiences and thoughts thereabout. LÄS MER
4. Främlingar i förvandling : En sociologisk analys av främlingskap i tre filmer av Roberto Rossellini
Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)Sammanfattning : Uppsatsen analyserar hur främlingskap framställs i tre av Roberto Rossellinis filmer, ”Stromboli”, ”Europa ´51” och ”Viaggio in Italia”. Utgångspunkten är sociologi med inriktning på främlingskap där syftet är att avtäcka hur främlingen i varje film skildras, vad som utgör främlingskapet, om det löses och i så fall hur. LÄS MER
5. Anknytningsmönster hos några barnhemsbarn i Kambodja - sett ur ett utbildareperspektiv
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att få en ökad förståelse kring några barnhemsbarns anknytningsmönster sett utifrån ett utbildareperspektiv på ett barnhem i Kambodja. Följande frågeställningar var i fokus: Hur menar några utbildare att barnen knyter an eller relaterar till människorna omkring dem? Hur hjälper utbildarna barnen till en tryggare tillvaro med sociala relationer i och utanför barnhemmet? Urvalet bestod av fem utbildare på barnhemmet, varav fyra utbildare och en förståndare. LÄS MER