Sökning: "religion i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 278 uppsatser innehållade orden religion i skolan.

  1. 16. Non-governmental organizations preventive work against female genital mutilation in Kenya : a qualitative minor field study

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Matilda Trolin; Törja Ngenge; [2023]
    Nyckelord :Empowerment; Female genital mutilation; Human rights; Kenya; Egenmakt; Kenya; Kvinnlig könsstympning; Mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : FGM is practiced in around 30 countries, mainly in Africa, The Middle East, and Asia. An estimated 200 million girls and women have been cut anywhere between infancy and 15 years old. This practice is usually linked to traditions, cultures, and sometimes religion, although this seems to be more of a question of how religion is interpreted. LÄS MER

  2. 17. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Palm; Dilan Rahman; [2022]
    Nyckelord :religionsdidaktik; interkulturalitet; interkulturellt perspektiv; existentiella frågor; livssyn; religionskunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER

  3. 18. Religiös musik i en konfessionsfri skola : Hur musiklärare använder och hanterar konfessionellt material i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Palm; [2022]
    Nyckelord :Music teaching; music teacher; religious music; confession-free; freedom of religion; Musikundervisning; musiklärare; religiös musik; konfessionsfri; religionsfrihet;

    Sammanfattning : De senaste 150 årens successiva utveckling från en konfessionell till en konfessionsfri skola har medfört stora förändringar angående religionens plats i skolan. De flesta religiösa inslag är idag förbjudna inom skolan, men läroplanen påbjuder att psalmer ska ingå i musikämnets centrala innehåll. LÄS MER

  4. 19. Sekulariseringens påverkan på religionskunskap i läroplanen för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Roberth Rasmusson; [2022]
    Nyckelord :church of Sweden; religious knowledge; secularization; syllabus; Swedish school; läroplanen; religion; sekularisering; svenska skolan; religionskunskap;

    Sammanfattning : Forskning gällande begreppen religion och sekularisering, samt hur dessa begrepp uttrycks i läroplanen är ett viktigt område att belysa eftersom jag anser att den är i behov av en utveckling, specifikt för lärare och skolans utveckling till ett öppensinnat och jämställt samhälle. Därför är syftet med den här texten att utforska den historiska utvecklingen av sekularisering i Sverige och hur sekularisering har påverkat hur religion kommer till uttryck i läroplanen för religionskunskap på gymnasiet genom att svara på frågan: Hur har sekularisering påverkat läroplanen för religionskunskap genom historien? Studiens mål är att belysa hur sekulariseringens utveckling har bidragit till formuleringen kring hur religion och olika livsåskådningar förmedlas i läroplanen mellan 1970 och 2011. LÄS MER

  5. 20. “Barnen är små och de ska ju verkligen skapa sin identitet och de gör det hemma och de gör det i skolan” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 arbetar inom religionskunskap för att främja elevernas identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatrice Edberg; Madelene Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; religion; religionsundervisning; mångkulturell; interkulturellt förhållningssätt; meningsfulla relationer;

    Sammanfattning : Skolan är idag en mångkulturell mötesplats som genom sitt fostransuppdrag bland annat ansvarar för att undervisningen ska främja elevernas identitetsskapande. Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare i årskurs 1–3 synliggör och praktiserar identitetsskapandet i religionsundervisningen. LÄS MER