Sökning: "resursfördelning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden resursfördelning skola.

  1. 1. Resurser som räknas : Hur resurser förvaltas enligt specialpedagoger, rektorer och förvaltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Zandra Abrahamsson; Ana Lacmanovic; [2022]
    Nyckelord :Förvaltning; inkludering; likvärdig skola; ramfaktorteori; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie har ambitionen att synliggöra olika aktörers syn på hur olika resurser påverkar arbetet mot en inkluderande undervisning, inom grundskolan. Det förväntade bidraget är även att synliggöra hur beslutsfattandet kring resurser sker på olika nivåer inom grundskoleförvaltningen. LÄS MER

  2. 2. Informationsflödet : - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Pihl Persson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; informationsanvändande; specialpedagogik; övergång; överlämning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Pihl Persson, Elin (2021). Informationsflödet - olika aktörers förståelse av övergången och överlämningen mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Resursbegränsningar, en motivationsbegränsare? : En studie om belöningssystem och dess påverkan på motivation och arbetstillfredsställelse inom kommunal- och privat skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Bergström Jonsson Sebastian; Tellström Jesper; [2020]
    Nyckelord :Företagsekonomi; Belöningsystem; Motivation;

    Sammanfattning : Abstract Purpose: This study aims to compare the differences in the application of the reward system in public and private schools and to examine if differences exist in motivation and job satisfaction in the two different school organizations. With this, analyze if the two school organizations would benefit from adapting new and improved reward systems to better motivate the existing staff and to help recruit new staff. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i skolan : En studie om implementering av fysisk aktivitet i grundskolan utöver ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tobias Fredholm; Christoffer Engqvist; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; implementation; primary school; Fysisk aktivitet; implementering; grundskola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är var undersöka implementeringsprocessen av fysisk aktivitet utöver ämnet idrott och hälsa på fyra grundskolor. Arbetets frågeställningar var: Vad är skolans incitament för ökad fysisk aktivitet? Vilka förberedelser genomfördes av skolan? Vilken typ av aktivitet är mest framträdande? Vilken roll spelar utvärdering i implementeringsprocessen? Vilka är de avgörande faktorerna i en implementeringsprocess? Metod: I arbetet användes en kvalitativ ansats och empirin samlades in genom intervjuer med fyra individer som på något sätt är ansvariga för en rörelsesatsning på respektive skola. LÄS MER

  5. 5. Vems behov kommer först? : En vetenskaplig essä om vilka elevers behov som ska prioriteras, samt hur omgivning, föräldrar och skolans resursfördelning spelar in

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Salma Kas Elias; [2020]
    Nyckelord :school; after-school center; children in difficulties; schools’ allocation of resources; parents; ethic theories; skola; fritidshem; barn i svårigheter; skolans resursfördelning; föräldrar; etikteorier;

    Sammanfattning : “Whose needs come first?” is a scientific essay based on a self-experienced story about astudent in difficulties in school. It leads us to a dilemma about which students me as a youthworker in school and the after-school center should prioritize – a child in difficulties who is inneed of a lot of extra help and support but who also is very disturbing to others, or the rest ofthe students. LÄS MER