Sökning: "retailbranschen"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet retailbranschen.

  1. 6. E-handelns påverkan på mindre företags internationalisering : - Fördelar och nackdelar

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Larsson; Enwall Cecilia; [2013]
    Nyckelord :e-handel; internationalisering; internationaliseringsprocesser; små företag; internet; webbshop; globalisering;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka vilka för- och nackdelar e-handeln erbjudit ett mindre svenskt företag i retailbranschen under dess internationalisering och hur dessa påverkat internationaliseringen. För att besvara syftet har vi genom en kvalitativ studie och sex intervjuer och undersökt ett mindre svenskt företag som säjer stilmässigt utpräglade kläder. LÄS MER

  2. 7. Framtidens Affärsmodeller inom Retail - helt oförutsägbara eller bara lite annourlunda?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Lindau; Therése Karlsson; [2011]
    Nyckelord :management; Företagsledning; Management of enterprises; Strukturförändringar; Framtiden; Trender; Affärsmodeller; Retail; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att bidra med kunskap kring hur affärsmodeller för sällanköpsvaror inom retailbranschen kan komma att se ut i framtiden. Metod: Författarna har tillämpat en abduktiv metodansats med ett kvalitativt angreppssätt. LÄS MER

  3. 8. Optimering av bemanning för att möta kundflöde och öka servicen – En jämförande fallstudie på Stadium Helsingborg

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Christoffer Andreasson; Daniel Borglund; Victor Johansson; [2009]
    Nyckelord :bemanning; kundflöde; service; gap-analys; servqual; butik; serviceföretagens tre goda cirklar; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problembeskrivning: I retailbranschen, som är en personalintensiv bransch, ställs det allt högre krav på servicen i butiken. Om företaget kan förmedla en upplevelse av hög kvalitet genom bra service skapas lojala och nöjda kunder. Dålig optimering av personal i butiken kan vara kostsamt och ge upphov till dålig service. LÄS MER

  4. 9. Problemidentifiering och idéuppsnappning i kvalitetsarbetet - en undersökning av fortlöpande kvalitetsförbättring i butikskedjor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Åsa Lindblom; Pernilla Nilsson; [2006]
    Nyckelord :retailbranschen; central styrda butikskedjor; koncept; interorganisatoriskt processer; problemidentifiering; idérikedom; förslagssystem; team; kvalitetsarbete; kvalitetsprinciper; ständiga förbättringar; kaizen; gemba; continuous improvements; total quality management; Trade; Handel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : I retailbranschen krävs ett fokus på detaljer, och med snabba förändringar som en dominerande faktor, behöver dessa detaljer ständigt kvalitetsförbättras. I den allt hårdnande konkurrensen behövs ledare och medarbetare som ständigt tänker på organisationens behov. LÄS MER

  5. 10. Detaljhandelns förutsättningar för att skapa äkta kundlojalitet - i vilken utsträckning finns de?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Caroline Aveheim; Annahita Kermanshahi; [2006]
    Nyckelord :kundlojalitet; relationer; relationsmarknadsföring; förtroende; Trade; Handel; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Dagens konkurrenskraftiga samhälle medför större rivalitet om kunderna vilket omöjliggör för företag att endast vara passiva och vänta på kundernas infinnande. Istället krävs differentiering för att utmärka sig bland ett stort antal existerande företag. LÄS MER