Sökning: "retorik t"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden retorik t.
1. En argumentationsanalys av förbundskansler Olof Scholz ”Zeitenwende-rede” den 27 februari 2022
L2-uppsats, Lunds universitet/RetorikSammanfattning : .... LÄS MER
2. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER
3. Påverkas tonen i VD-ordet av bolagets lönsamhet?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utröna om VD-ordet förmedlar en rättvisande bild av bolagets finansiella ställning genom att undersöka om tonläge skiljer sig beroende på finansiell prestation. Teori: Legitimitetsteorin, Impression Management och Institutionell teori Metod: Studien använder en kvantitativ metod där sjuttiosex bolag på Stockholm Mid Cap undersöks. LÄS MER
4. ”I Can’t Breathe” : En retorisk innehållsanalys av nyhetstidningars gestaltning av afroamerikanska mordoffer i amerikanska nyheter
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : The following thesis’s purpose is to target the frames of victims Trayvon Martin and George Floyd. Martin and Floyd were killed by white perpetrators and the events later received mass attention by The United States population and media. LÄS MER
5. När varumärken möter hållbar marknadsföring. : En kvalitativ analys om hur företag integrerar hållbarhet i sittvarumärke.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Every day customers and companies become more conscious about the choices they makethat affect the society and environment that they live in. It is now more important than ever tocommunicate right, rethink and redo the way we communicate in order to evolvesustainability. LÄS MER