Sökning: "roller i klassen"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden roller i klassen.
1. Den konkurrenskraftiga sköna gröna staden : En ideologikritisk studie om grönstrukturers roller inom nyliberalt planeringsideal i södra Hyllie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka urbana grönstrukturers roller vid nyliberal planering. Detta undersöktes genom en kvalitativstudie av plandokumentet för stadsutvecklingsprojektet södra Hyllie i Malmö. LÄS MER
2. Pedagogers arbete med nyanländ elev : En studie om hur klasslärare beskriver olika pedagogers roller och arbetsuppgifter med en direktintegrerad elev och kommunikationen mellan pedagogerna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur klasslärare beskriver de olika pedagogerna som arbetar med en nyanländ elev, deras roller och arbetsuppgifter. Studien handlar även om hur klassläraren beskriver kommunikationen mellan de olika pedagogerna. LÄS MER
3. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER
4. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER
5. Elevers perspektiv på mobbning och att arbeta förebyggande med mobbning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär med en fenomenologisk ansats. Fyra elever har intervjuats, där tre utav dem har intervjuats tillsammans i fokusgrupp och en individuell intervju, för att undersöka deras erfarenheter av mobbning och förebyggande arbete med mobbning. LÄS MER