Sökning: "roller i klassen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden roller i klassen.

  1. 1. Den konkurrenskraftiga sköna gröna staden : En ideologikritisk studie om grönstrukturers roller inom nyliberalt planeringsideal i södra Hyllie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Mikael Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :nyliberalism; grönstrukturer; platsmarknadsföring; kreativa klassen;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka urbana grönstrukturers roller vid nyliberal planering. Detta undersöktes genom en kvalitativstudie av plandokumentet för stadsutvecklingsprojektet södra Hyllie i Malmö. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbete med nyanländ elev : En studie om hur klasslärare beskriver olika pedagogers roller och arbetsuppgifter med en direktintegrerad elev och kommunikationen mellan pedagogerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ida Henrysson; [2018]
    Nyckelord :Undervisning; direktintegrerade elever; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur klasslärare beskriver de olika pedagogerna som arbetar med en nyanländ elev, deras roller och arbetsuppgifter. Studien handlar även om hur klassläraren beskriver kommunikationen mellan de olika pedagogerna. LÄS MER

  3. 3. Kampen om erkännande : En kvalitativ studie om hur elever från en förberedelseklass på gymnasiet presenterar sina identiteter i sina berättelser om sin skolsituation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Armin Sehovic; [2018]
    Nyckelord :Language introduction; newly arrived students; narrative identity; ethnic identity; national identity; language proficiency; Språkintroduktion; nyanlända elever; narrativ identitet; etnisk identitet; nationell identitet; språkfärdighet;

    Sammanfattning : Ett ovanförperspektiv avseende kartläggningen av nyanlända elevers behov präglar det svenska samhället och skolsystem. Detta leder således till en indelning av elever i språkintroducerande förberedelseklasser som separeras från elever från ordinarie klasser vilket försvårar integrering. LÄS MER

  4. 4. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER

  5. 5. Elevers perspektiv på mobbning och att arbeta förebyggande med mobbning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Gabrielle Achiniotis; [2014]
    Nyckelord :Mobbning; Maktbalans; hierarki; roller; förebygga;

    Sammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär med en fenomenologisk ansats. Fyra elever har intervjuats, där tre utav dem har intervjuats tillsammans i fokusgrupp och en individuell intervju, för att undersöka deras erfarenheter av mobbning och förebyggande arbete med mobbning. LÄS MER