Sökning: "salutogent synsätt i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden salutogent synsätt i skolan.

  1. 11. Hälsa och livsstil : En kvalitativ studie inom skolämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Therése Mårtensson; [2014]
    Nyckelord :Health; Lifestyle; School; Youth; Hälsa; Livsstil; Skola; Ungdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Oro, ångest, depression och sömnsvårigheter har fördubblats eller ökat ännu mer de senaste 20 åren bland ungdomar i åldern 15-24 år. Uppgifter tyder på att skolsystemet inte fungerar optimalt, vilket kan ha en negativ inverkan på ungdomars hälsa. LÄS MER

  2. 12. Vad innebär hälsa för dig? : En kvalitativ undersökning om salutogena och patogena perspektiv på hälsa bland elever i årskurs 9

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dennis Peyron; Sebastian Skjöld; [2014]
    Nyckelord :Patogenic; Salutogenic; Antonovsky; Health; Physical health; Psycosocial health; Psycological health; swedish pupils; Interviews; Interview school children; Health school; Thoughts about health; Patogent; Salutogent; Antonovsky; Hälsa; Fysisk hälsa; Psykisk hälsa; Social hälsa; svenska elever; intervju; intervjuer; Skolhälsa; hälsa i skolan; Uppfattningar om hälsa; inställning till hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Uppsatsen syftade till att undersöka elevers uppfattningar kring begreppet hälsa, ur ett salutogent och patogent perspektiv. De frågor som ställdes var: har eleverna en salutogen eller patogen bild av hälsa, var får eleverna sin uppfattning kring hälsa ifrån samt förmedlar lärare i idrott och hälsa en salutogen eller patogen bild av hälsa enligt eleverna? Metod 10 elever (7 flickor och 3 pojkar) i årskurs 9 från tre skolor i västra och södra delen av Stockholm deltog alla i en halvstrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 13. Hälsa för ett eget välbefinnande : En fallstudie om en skolas arbete kring hälsobegreppet, samt elevernas uppfattningar kring deras kost- och motionsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nathalie Larsson; [2014]
    Nyckelord :Hälsa; hälsobegreppet; välbefinnande; skolan; lärare; undervisning; elever; pojkar; flickor; uppfattning; kostvanor; motionsvanor; hälsokorset; salutogent synsätt;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet inriktar sig på ett aktuellt ämne i dagens samhälle, nämligen hälsa. Syftet med studien är att ta reda på hur en vald högstadieskolas undervisning kring hälsa ser ut och vilka förutsättningar som finns från skolan. Elevernas kost- och motionsvanor kommer även att undersökas. LÄS MER

  4. 14. Pedagogers upplevelse av skolans fysiska miljö för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christina Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Fysisk miljö; Inkludering; KASAM; Pedagogers upplevelse; Vygotskijs utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån pedagogernas perspektiv undersöka den fysiska miljöns betydelse i skolan för barn i behov av särskilt stöd. Genom observationer och intervjuer med pedagoger som har utgått ifrån studiens huvudfråga ”Hur upplever pedagogerna den fysiska miljön i skolan för barn i behov av särskilt stöd?”, har det insamlade empiriska materialet analyserats med hjälp av studiens två teoretiska perspektiv: salutogent synsätt/KASAM och Vygotskijs utvecklingspsykologi samt tidigare forskning och bakgrund. LÄS MER

  5. 15. Hälsoundervisning i skolan : Är det nödvändigt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emelie Efraimsson; [2013]
    Nyckelord :hälsa; hälsoundervisning; jämförelse mellan lärare och elever; skolan; idrott;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen var att jämföra hur lärare och personal på en högstadieskola i Stockholm arbetar och tänker kring hälsa i undervisningen samt hur eleverna uppfattar hälsoundervisningen. Utifrån syftet har dessa frågeställningar skapats: Hur kan man som lärare dels i idrott och hälsa, biologi samt hemkunskap, jobba med hälsa i undervisningen? Vad anser lärarna och personal är viktigt i hälsoundervisningen? Hur uppfattar eleverna hälsoundervisningen? Metod I studien användes en kvalitativ metod och insamling av data med hjälp av intervjuer för att få ingående och djupa svar på frågeställningarna. LÄS MER