Sökning: "samarbete mellan föräldrar och förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade orden samarbete mellan föräldrar och förskola.

  1. 16. Ett gott smamarbete som gynnar barnens utväckling och välbefinnande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Monika Cichy; [2017]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; föräldraperspektiv; delaktighet; inflytande; samspel.;

    Sammanfattning : Varje dag sker det många möten mellan familjer och pedagoger i förskoleverksamhet. Möten som är grunden till ett välfungerande samarbete och trygga relationer mellan hem och förskola. LÄS MER

  2. 17. ”Möjligheten med att förstå världen ökar ju fler språk man har” : En kvalitativ studie om förskollärarnas uppfattningar gentemot flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Bahnam; Rose Nison; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; arbetssätt; språkutveckling i svenska.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har sex förskollärare intervjuats med syfte att undersöka deras uppfattningar om arbetssätt, kompetenser och samarbete med föräldrar för att stärka språkutveckling i svenska hos barn med annat modersmål. Fokus läggs på språkets betydelse för flerspråkiga barns lärande och studien har sina utgångspunkter i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Samarbeta trots olika uppfostringsideér : En vetenskaplig essä om samarbete mellan pedagoger och föräldrar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Henriksson; [2017]
    Nyckelord :preschool; parental collaboration; upbringing styles; upbringing; set boundaries; Förskola; föräldrasamarbete; uppfostringsstilar; uppfostring; gränssättning;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att belysa vikten av föräldrakontakt i förskolan genom att undersöka hur en pedagog bör förhålla sig till sin egen och föräldrars syn på gränssättning och uppfostran. Essäns utgångspunkt är en självupplevd situation där ett barn blir hämtad av sin förälder på förskolan. LÄS MER

  4. 19. Hur synliggör man de tysta barnen i förskolan : En essä om om hur vi som pedagoger ska kunna stärka de "tysta" barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lotta Rådh; [2016]
    Nyckelord :preschool; building bridges; make visible; professional role.; förskola; bygga broar; synliggöra; min yrkesroll;

    Sammanfattning : Jag har i mitt skrivande reflekterat kring min egen kunskap och erfarenhet samt har genom mina tankar kopplat till relevant litteratur. Reflektionerna har till större del varit runt mitt dilemma men även kring mycket annat som rör den dagliga verksamheten. LÄS MER

  5. 20. Samarbete mellan pedagoger och föräldrar kring barn med autism : En intervjustudie om pedagogers och föräldrars uppfattningar och erfarenheter kring samarbetet med barn med autism i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Ida Kristiansson; Veronica Gomez Ramos; [2016]
    Nyckelord :Preschool; children with autism; cooperation; knowledge; communication; Förskola; barn med autism; samarbete; kunskap; kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers and parents collaborate regarding children with autism in preschool. The questions that are asked are, what collaboration means for both parties, what factors the parent and the teacher believe ease and obstacles the collaboration as well as which approach both parties have when it comes to children with autism. LÄS MER