Sökning: "samarbete mellan föräldrar och förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden samarbete mellan föräldrar och förskola.

  1. 21. Språkstimulerande arbetssätt : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattarspråkstimulerande arbetssätt som fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hana Jafar; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; språkstimulering; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att fördjupa förståelsen för hurförskollärare uppfattar sitt språkstimulerande arbete med förskolebarn. Idenna studie användes kvalitativa intervjuer, för att kunna få tillräckligtinformation valde jag att använda semi-­‐‑strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Finns det fortfarande problembarn? Pedagogers syn på barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helen Mårtensson; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av stöd; föräldrar; ordval; problembarn; professionellt förhållningssätt; samarbete; språk; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att belysa pedagogers syn på barn i behov av stöd. För att undersöka syftet har intervjuer genomförts med pedagoger, förskolechefer och en specialpedagog. De svar som framkom vid intervjuerna har sedan utgjort grunden för studien. Den teoretiker som är av betydelse för ämnet är Lev S. LÄS MER

  3. 23. "Hej och hå nu kör vi, så får vi se hur det går" : Inskolning-ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Johansson; Ulrika Svensson; [2015]
    Nyckelord :Inskolning; förskola; anknytning; föräldrar; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom ett föräldraperspektiv undersöka hur en inskolning i förskolan kan organiseras, samt hur föräldrarna uppfattade och upplevde dessa. Studien har utforskat vilken betydelse den första kontakten med förskolan hade för föräldrarna, samt vilken betydelse relationsskapande och samverkan hade i samband med inskolningen. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers möten med föräldrar i förskolan : En undersökning om pedagogers syn på samverkan och de strategier som används i arbetet för detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Björklind; Melinda Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Samverkan mellan hem och förskola; Samarbete; Föräldrar; Pedagoger;

    Sammanfattning : Detta är en studie genomförd med syfte att undersöka pedagogers syn på samverkan mellan hem och förskola och vilka strategier de använder i verksamheten för detta. I studien har en kvalitativ ansats använts vilket i detta fall har inneburit intervjuundersökning för att få pedagogers syn på samverkan mellan hem och förskola. LÄS MER

  5. 25. Förskollärares upplevelser och hantering av svåra samtal med barns föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Matilda Petersson; Lisa Sjöstrand; [2014]
    Nyckelord :Preschool; difficult conversations; communication; cooperation; relationship; life-world phenomenology; Förskola; svåra samtal; kommunikation; samarbete; relation; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Vad är det som gör att vi uppfattar vissa samtal som svåra och hur ska vi på bästa sätt hantera dessa när de uppstår? Syftet med studien har varit att beskriva hur ett antal förskollärare upplever och säger sig hantera svåra samtal i förskolan. Utifrån syftet har vi ställt oss följande frågor: Vad menas med svåra samtal, enligt förskollärares upplevelser? Hur ser förskollärarnas förberedelser ut inför svåra samtal? Hur säger sig förskollärarna hantera de samtal som de uppfattar som svåra? Studien bygger på en kvalitativ metod i form av intervjuer som genomfördes med åtta förskollärare. LÄS MER