Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fysisk aktivitet och skolprestationer : Hur påverkas elevernas skolprestationer av fysisk aktivitet?

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jenny Sörestad; [2016]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; skolprestationer; skolresultat;

    Sammanfattning : Dagens ungdomar blir alltmer stillasittande och skolresultaten sjunker. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11 (2011), står det att leken har stor betydelse, speciellt i de yngre åldrarna, för att eleverna ska kunna ta till sig kunskaperna på ett bra sätt. LÄS MER

  2. 2. Det som utförs med kroppen påverkar knoppen? : En litteraturstudie om vilken inverkan fysisk aktivitet har på barns lärande och skolprestationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Malin Olsson; [2015]
    Nyckelord :”Physical activity”; exercise; cognition; academic achievement;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att genom en litteraturgranskning undersöka om ökad fysisk aktivitet har något samband med inlärningen och skolprestationerna hos barn i åldrarna 6-12 år. Metod: Litteratursökningen i databaserna CINAHL och Academic Search Elite resulterade i 15 artiklar som publicerats de senaste fem åren. LÄS MER

  3. 3. Möjliga samband mellan motoriskträning och läs - och skrivinlärning? : en studie om hur läs och skrivinlärning kan förändras genommålinriktad motorisk träning i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linnéa Andersson; Josefin Jeppsson; [2011]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; läsinlärning; skrivinlärning; läsutveckling; skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; motorikens utveckling; MTI; rörelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om fysisk aktivitet. För att specificera ligger fokus på denmedvetna motoriska rörelseträningens påverkan på inlärning inom läsning och skrivning iårskurs 1 och 2. Hjärnan behöver stimulans för att utvecklas, detta sker genom rörelse vilket isin tur främjar lärandet. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet och lärande i skolan : -en litteraturstudie om det eventuella sambandet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Maelona Williams; Agnes Adolfsson; [2008]
    Nyckelord :cognition; school; Physical activity; education; power of concentration; learning skills; Fysisk aktivitet; lärande; koncentrationsförmåga; inlärningsförmåga; kognition; skola;

    Sammanfattning : Om fysisk aktivitet påverkar lärandet och har många andra positiva effekter kan man undra om inte skolans idrottstimmar borde utökas. Syftet med litteraturstudien är att undersöka vad tillgänglig forskning säger när det gäller sambandet mellan fysisk aktivitet och lärande i skolan. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet i klassrummet : sett ur elevers och pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Carina Melin; Marie Larsson; [2008]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Skolprestationer; Klassrum; Rörelse; Inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att från elever i skolår 5 och dess pedagoger, få en beskrivning av hur den fysiska aktiviteten ter sig i klassrummet. Bakgrundstanken var att fysisk aktivitet påverkar vår kropp fysiskt och psykiskt vilket kan ha ett samband med skolprestationerna. LÄS MER