Sökning: "samlärande"

Visar resultat 6 - 10 av 72 uppsatser innehållade ordet samlärande.

  1. 6. Det kooperativa lärandets betydelse för elevernas faktatextproduktion och skriftliga förmåga i årskurs 2. : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Bergner; Rebecca Öthander; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; engagemang; faktatext; kommunikation; kooperativt lärande; motivation; samlärande; skrivförmåga och språkkunskap.;

    Sammanfattning : Denna studie fördjupar sig i det kooperativa lärandets grunder kopplat till elevers produktion av faktatext i årskurs 2. Under en treveckorsperiod med sex-åtta tillfällen har 43 elever inkluderats i en undervisning som genomsyrats av det kooperativa lärandet. LÄS MER

  2. 7. Framgång till tidigt språklärande : En kvalitativ undersökning om tidigt språklärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Beatrice Palménius; Emmy Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Diskurspsykologi; språklärande; förskollärare; konstruktion; variation; funktion; effekt; kommunikation; samlärande; stöttande och utforskande;

    Sammanfattning : Problemformuleringen grundar sig i att det finns ett stort tolkningsutrymme i förskolansläroplan då den inte säger hur läroplansmålen bör uppnås utan bara att de bör uppnås och därförblir förskolans undervisning inte likvärdig. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärareresonerar kring sitt eget arbete för att främja yngre barns språklärande. LÄS MER

  3. 8. "Kan vi lösa problemet tillsammans?" : En systematisk litteraturstudie om samlärande i relation till matematisk problemlösningsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Karlberg; Fanny Andersson; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; metakognition; problemlösning; samlärande; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka elevers utveckling av matematisk problemlösningsförmåga i relation till samlärande. I studien har 13 vetenskapliga artiklar inkluderats och lästs samt analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Intervention i läsutveckling : Vinsten med det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Karlsson; [2018]
    Nyckelord :avkodning; interaktiv bokläsning; läsförståelse; läsintervention; läsutveckling; sociala samspelet; upprepad läsning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att ta reda på om elevers läsutveckling genom samlärande elever emellan kan likställas med lästräning med speciallärare. Genom en läsintervention som bygger på repetitionsläsning med läslistor och interaktiv bokläsning i grupp kommer resultaten jämföras mellan de två grupperna som ingår i interventionen. LÄS MER

  5. 10. Det pedagogiska ledarskapets inflytande i hallen : en kvalitativ studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Fogelström; Ebba Ståhl; [2018]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; samlärande; interaktion; självständighet; barngrupp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilket inflytande det pedagogiska ledarskapet har på en barngrupp vid av- och påklädning i hallen. Vi vill få en fördjupad syn på hur stort inflytande en förskollärares förhållningssätt och ledarskap har på en hel barngrupp vid ett moment som sker dagligen. LÄS MER