Sökning: "samverkan och utvecklingsekologi"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden samverkan och utvecklingsekologi.

  1. 1. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Löfgren; Heléne Larsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; kartläggning; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan fritidshemslärare och vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Petriana Ghica; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; samverkan; utvecklingsekologi; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få större förståelse för hur fritidslärare och vårdnadshavare upplever samverkan på två olika skolor. Jag ville också ta reda på vilka metoder som fritidslärarna använder på dem två skolorna för att samverka med vårdnadshavarna. LÄS MER

  3. 3. Att bemöta intresse och behov hos barn med ASD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Nilsson; [2021]
    Nyckelord :ASD; autismspektrumtillstånd; förskola; kvalitativ intervju; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka pedagogers syn på vilka problem ochmöjligheter som pedagoger i förskolan möter i arbetet med barn med autism spectrumdisorder (ASD) som är den engelska benämningen på autismspektrumtillstånd. Studien tarutgångspunkt i teorin om utvecklingsekologi som kortfattat handlar om relationer och hurolika relationer påverkar varandra. LÄS MER

  4. 4. Du vet bäst, du är ju pedagogen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Bakrawi Johansson; Anna Tegsell Juhlin; [2020]
    Nyckelord :cooperation; Bronfenbrenner; guardian; development ecology; educator;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med vår studie är att synliggöra vad begreppet samverkan innebär för pedagoger. Vi vill öka kunskapen om uppdraget kring samverkan i förskolan och hur det kan fungera i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan skolan och hem En intervjustudie om hur fyra grundskolerektorer uppfattar sin roll i samverkan med vårdnadshavare generellt, och specifikt med vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heike Streblow; [2019]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; Mentor; Samverkan; Rektor; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Streblow, Heike (2019). Samverkan mellan skolan och hem. En intervjustudie om hur fyra grundskolerektorer uppfattar sin roll i samverkan med vårdnadshavare generellt, och specifikt med vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd. (Collaboration between school and home. LÄS MER