Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning, varför ska vi ha det? : En studie kring undervisning och språkundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Catarina Haquinius; [2021]
    Nyckelord :Children s language; educators language understanding of children s language; teaching in preschool; playful learning.; Barns språk; pedagogers språkförståelse kring barns språk; undervisning på förskolan; lekfullt lärande.;

    Sammanfattning : Teaching, Why should we do it? This study deals with teaching in preschool. Is it really something that the preschool should be doing or do we risk a ‘schoolification’ of preschool? The survey also concerns language and language teaching in preschool. LÄS MER

  2. 2. "Det blir liksom inte så roligt för barnen när det bara ska vara lärande och lärande hela tiden" : En vetenskaplig essä om pedagogens roll i barns lärande och synen på undervisning i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Unni Sparrenhök; [2018]
    Nyckelord :Education; Preschool; Teaching; Scaffold Play; Competence; Lpfö -98; Lpfö -18; Practical knowledge; schoolification; Sonja Sheridan; Anette Sandberg; Pia Williams; Undervisning; Förskola; Lärande; Scaffold play; Kompetens; Lpfö -98; Lpfö -18; praktisk kunskap; skolifiering; Sonja Sheridan; Anette Sandberg; Pia Williams;

    Sammanfattning : This scientific essay begins with three stories that portrays situations where different ways to view and understand the learning process of children in preschool. In the first two stories The Cakegame and Still life the aim is to describe how me, and my colleagues can have different perceptions on our role as preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Monemar; Christina Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :mathematics; play; learning; national math standards; schoolification; commitment; matematik; lek; lärande; läroplansmål; skolifiering; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare beskriver relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik. Ur ett sociokulturellt perspektiv ses leken ha stor betydelse för barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Värden i förskoleklassvärlden : Fyra pedagogers berättelser om förskoleklassverksamheten - en aktionsforskningsstudie

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Ann-Charlotte Jönsson; [2011]
    Nyckelord :action science; action research; preschool teacher; preschool activity; aktionslärande; aktionsforskning; förskoleklasslärare; förskoleklassverksamhet; narrativer;

    Sammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att lyfta fram förskoleklasslärares egna åsikter om förskoleklassverksamheten. Det är ett relativt outforskat område, förskoleklassreformen genomfördes 1996. LÄS MER