Sökning: "semiotik södertörns högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden semiotik södertörns högskola.

  1. 1. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER

  2. 2. Victoria's Secrets försök till omprofilering : En fallstudie om att förändra ett varumärke

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vendela Ström; Nathalie Bchara; [2023]
    Nyckelord :Brand identity; Brand image; Rebranding; Brand Legitimacy; Woke Washing; Advertising; Stereotypes; Representation; Victoria’s Secret; Semiotics; Varumärkesidentitet; Varumärkesbild; Omprofilering av ett varumärke; Varumärkeslegitimitet; Reklam; Stereotyper; Representation; Victoria’s Secret; Semiotik;

    Sammanfattning : A strong brand is a valuable asset for modern companies. Victoria’s Secret is an American lingerie company that has had a well established and successful brand for years. However, the company’s net sales and market share have been decreasing since 2016. LÄS MER

  3. 3. Det kusligt främmande : Das unheimliche i fotografier av Annika von Hausswolff och Maria Miesenberger

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Ellinor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Das unheimliche; Det kusligt främmande; Det kusliga; Uncanny; Annika von Hausswolff; Maria Miesenberger; Semiotik;

    Sammanfattning : Samtidigt som das unheimliche tycks ha fått ett genombrott inom såväl det litteraturvetenskapliga som det filmvetenskapliga fältet har det förblivit ett marginaliserat område inom konstvetenskapen. Motiveringen till detta tycks vara att dess undanglidande natur gör det svårt att slå fast dess visuella uttryck samtidigt som upplevelsen är för nära knutet till det uppfattande subjektets personlig historia och psykologiska disposition för att tillskrivas någon allmän giltighet. LÄS MER

  4. 4. Att sälja ett klimathot : En kvalitativ studie om vilka kulturella värderingar och föreställningar som kommuniceras i två reklamfilmer från flygbolagen SAS och KLM

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Maja Ekman; [2020]
    Nyckelord :reklam; miljö; semiotik; Roland Barthes; mytteori; textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker meningsinnehållet i två uppmärksammade reklamfilmer från flygbolagen SAS och KLM. Syftet med studien är att urskilja vilka kulturella värderingar och föreställningar som kommuniceras i reklamfilmerna och hur dessa kommer till uttryck. LÄS MER

  5. 5. Det surrealistiska bilduttryckets diskurs i konstvetenskaplig kurslitteratur : En historiografisk studie av stilmässig generalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Rasmus Renkse; [2020]
    Nyckelord :historiografi; diskursteori; semiotik; kurslitteratur; surrealism; kay sage; nicola verlato; hieronymus bosch; diskursanalys; stil; bildanalys;

    Sammanfattning : The discourse of pictorial surrealistic expressions in art historic course literature – a historiographic study about generalization of style. Through a historiographic perspective and discourse analysis the aim of this study is to uncover the ways art historic course literature make its stylistic categorization. LÄS MER