Sökning: "shy children"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden shy children.

  1. 6. Förskollärares syn på blyga barn : Synsätt och strategier för att göra blyga barn delaktiga i verksamhetens innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Ljung-Denqvist; [2022]
    Nyckelord :Shy children; Participation; Preschool; Communication; language developement; Blyga barn; Delaktighet; Förskola; Kommunikation; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskollärarens synsätt samt strategier gällande blyga barns delaktighet och språkutveckling i verksamheten. I studien beskrivs fenomenet blyga barn genom tidigare forskning samt genom det sociokulturella perspektivet och anknytningsteorin. LÄS MER

  2. 7. Barns perspektiv på ridlekis : en kvalitativ intervjustudie genom fokusgrupper med yngre barn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Jonna Tallberg; Maja Rydén; [2021]
    Nyckelord :ridlekis; ridskola; förskolebarn; barnperspektiv; barns perspektiv; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Tidigare var det vanligt att ridskolor hade en gräns på sju års ålder för att få börja rida. Ridlekis är ett nytt fenomen på svenska ridskolor och idag saknas det forskning om hur de yngsta barnen upplever ridlekis på ridskolan. Syftet med studien var att undersöka barns perspektiv på ridlekisverksamhet. LÄS MER

  3. 8. De tysta barnen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Bokstam; [2021]
    Nyckelord :Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Preschool teachers; social skills; influence; shy children; teaching strategies; shyness; Inflytande; blyga barn; förskola; tystlåten; förskollärare; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to make visible whether, and in these cases how, the children who do not take up so much space gain speaking space and influence in preschool and kindergarten. The goal is to answer the questions about what thoughts preschool teachers have about influence, the children I call the quiet children and what strategies preschool teachers have for including these children. LÄS MER

  4. 9. Outdoor Learning as a Chance for Preschool Children to become a ´We´ and an ´I´ : Preschool Teachers´ Perception towards Outdoor Learning in Swedish Preschools

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna-Lena Witthohn; [2021]
    Nyckelord :Outdoor Education; Outdoor Learning; Preschool; Sweden; Effects; Special Needs;

    Sammanfattning : The study investigates preschool teachers’ individual perceptions towards outdoor learning in Swedish preschools. The aim is to understand how preschool teachers describe outdoor learning and which effects on children´s behavior are recognized. Furthermore, the study aims to highlight children particularly benefiting from learning outdoors. LÄS MER

  5. 10. Det avvaktande barnet i förskolan : En studie i hur förskollärare beskriver avvaktande barn samt sitt arbete att skapa relationer till dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Hagberg; Annica Åhlén; [2020]
    Nyckelord :anknytning; avvaktande; förskola; förskollärare; otrygga; relationer; tillbakadragna; undvikande; attachment; social bond; preschool; preschool teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få insikt om hur förskollärare beskriver så kallade avvaktande barn, samt att få kunskap om förskollärares arbete att skapa relationer till dessa barn. Studien har haft en kvalitativ inriktning där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem förskollärare. LÄS MER