Sökning: "shy children"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden shy children.

  1. 16. Det är okej att vara blyg : En studie om hur pedagoger arbetar med blyga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Nordström; Rebekka Moisio; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; blyg; pedagoger.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien bygger på pedagogers arbete med blyga barn i förskolans verksamhet. Under vår utbildning till förskollärare har vi saknat att ta del av området men även för att fördjupa oss hur tidigare forskning beskriver arbetet kring blyga barn. LÄS MER

  2. 17. Pedagogisk dokumentation med barn i åldrarna 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Patricia Rågstad; [2017]
    Nyckelord :preschool; pedagogical documentation; curriculum; authority; influence; participation; phenomenology; förskola; pedagogisk dokumentation; läroplan; makt; inflytande; delaktighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : This qualitative study describes how educators work with the educational documentation in relation to the curriculum's intentions and how the youngest children in pre-school activities are influenced and given involvement in this work. Based on the phenomenological theory of this study, four educators in about 30 minutes have shared their experiences and knowledge of this work during interviews. LÄS MER

  3. 18. Vem är ett blygt barn? : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar av blyga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Melina Koski; [2016]
    Nyckelord :Preschool; preschool teachers; shy preschoolers; social skills; approach; support; Förskola; förskolepedagoger; blyga förskolebarn; social kompetens; förhållningssätt; stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the significance of preschool teachers´ view of shy children in preschool, based on their perceptions and related attitudes and support for shy children in daily activities. This study is based on a qualitative hermeneutical methodological approach, where the empirical material is gathered from four focus group discussions with groups from four different preschools. LÄS MER

  4. 19. "Det är många ögon på en" : En kvalitativ studie om barn och ungdomars sätt att hantera blyghet i kamratrelationer

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för psykologi och organisationsstudier

    Författare :Josefin Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Friendships; close friends; transient relationships; significance of the surroundings; Kamratrelationer; nära vänner; flyktiga relationer; omgivningens betydelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till denna studie är att tidigare forskning har visat att det finns många unga individer som kan beskriva känslan av att vara blyg och hur de lever med denna. Tidigare studier har varit inriktade på barn och ungdomar med målet att komma fram till en kategorisering av de unga, och det leder till att denna studie har en annorlunda vinkling av blyghet. LÄS MER

  5. 20. Tysta barn : Pedagogers erfarenheter och bemötande av tysta elever i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna-Karin Eriksson; [2015]
    Nyckelord :quiet students; shy students; attitude; orality; special education; phenomenological perspec-tive; tysta elever; blyga elever; bemötande; muntlighet; specialpedagogik; fenomenologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare beskriver erfarenheter av att bemöta tysta elever i skolan utifrån deras kommunikativa och språkliga förmågor. Med hjälp av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra yrkesverksamma lärare på låg- och mellanstadiet presenterar studien hur lärarna beskriver att de bemöter tysta elever i skolan samt hur de beskriver att de anpassar undervisningen för att lyfta fram tysta elevers kommunikativa och språkliga förmågor. LÄS MER