Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Mola - En livsvärld av färger och mönster

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gabrielsson Anna Lovisa; [2021]
    Nyckelord :applikation; broderi; Cuna; Kuna; klädesplagg; konsthantverk; mola; mola-blus; mönster; textil;

    Sammanfattning : Detta arbete belyser mola, ett textilt hantverk från Panama, ur en historisk kontext genom en etnografisk och fenomenologisk ansats. Uppsatsens syfte är att belysa essensen av mola som fenomen och att skapa ökad kunskap om hantverket. LÄS MER

  2. 7. DEN SINNLIGA NÄRVARONS DIMENSIONER En litteraturstudie om den psykoterapeutiska relationens kännetecken och tillblivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Johansson; Maria Wallmon; [2020-03-13]
    Nyckelord :den psykoterapeutiska relationen; praktisk kunskap; tyst kunskap; fronesis;

    Sammanfattning : Studien undersöker dels den psykoterapeutiska relationens kännetecken, dels hur psykoterapeuters praktiska kunskaper kommer till uttryck i etablerandet av denna relation. För att söka svar på studiens frågeställningar har författarna studerat litteratur skriven av fyra väl etablerade och erfarna psykoterapeuter, vilka representerar skilda psykoterapiinriktningar. LÄS MER

  3. 8. Jag erfar världen, därför har jag något att säga om den. : En studie av sinnliga erfarenheter i   estetiska lärprocesser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Åsa Boström; [2020]
    Nyckelord :Sinnliga erfarenheter; uppmärksamhet; reflektion; estetiska lärprocesser; performativitet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är mitt intresse för hur vi kan uppmärksamma erfarenheter som så att säga ”sitter i kroppen” så att vi kan reflektera kring dem och därigenom utveckla och fördjupa kunskap. I undersökningen behandlas frågeställningen; Vilken betydelse kan performativa arbetssätt med fokus på sinnliga erfarenheter ha i arbetet med avbildande bildframställningar för elever i grundskolan? Detta har undersökts genom ett bildpedagogiskt experiment samt intervjuer som ett led i att utveckla bilddidaktiska arbetssätt. LÄS MER

  4. 9. Att uppleva dagvatten : ett gestaltningsförslag för hur dagvatten kan skapa upplevelsevärden på Torbjörns torg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Bäckström; Emma Öhrling; [2020]
    Nyckelord :Torbjörns torg; dagvatten; sinnlig upplevelse; människans sinnen; vattendesign;

    Sammanfattning : Vatten är ett uppskattat element som är vanligt förekommande i urbana miljöer. Forskning visar att vattnets egenskaper ger upphov till en positiv upplevelse av platser. Dagvatten som är det vatten som är naturligt förekommande i urbana miljöer används vanligen inte för att skapa vattenupplevelser. LÄS MER

  5. 10. Barns upplevelser av förskolegårdens olika zoner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isaksson Christopher; [2020]
    Nyckelord :Barns upplevelser; Barns perspektiv; Affordans; Sinnlig; Vidlyftig; Samvaro; Fantasi; Fenomenologi; Förskolegårdens zoner; Utomhusmiljö; Risktagande lek; Konstruerad och naturlig miljö.;

    Sammanfattning : Barns upplevelser av förskolegårdens zoner och det som utgör en zons upplevelsevärde är ett vagt utforskat område. Då läroplanen för förskolan bygger på barns intressen blir en inblick i barns perspektiv med fokus på deras upplevelser av förskolegården ett aktuellt forsknignsområde. LÄS MER