Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Visst kännes det tomt och ödsligt ibland […]“ : Småskollärarinnans självbild och aktörskap i den tidiga folkskolan

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Maya Ström; [2018]
    Nyckelord :genus; klass; småskollärarinna; folkskola; självbild;

    Sammanfattning : Denna undersökning granskar det som är den tidiga folkskolans motsvarighet till dagens lågstadielärare; småskollärarinnan. Syftet är att betrakta denna som ett agerande subjekt och granska hur småskollärarinnan genom en utbredd kårtidning beskrev sig själv. LÄS MER

  2. 2. "Att ställa krav är att bry sig" - Om gymnasietjejers upplevelse av att bli betygsatta

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Alice Berglund; [2016]
    Nyckelord :betyg; betygsättning; individualisering; acceleration; erkännande; skam; fokusgruppsdiskussioner; intervjuer; gymnasietjejer; självbild; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bedömning ur ett elevperspektiv har väckt förvånansvärt lite forskningsintresse. Samtidigt ser vi oroväckande statistik om ökad skolstress och psykisk ohälsa bland elever, framförallt tjejer. I och med den senaste skolreformen (gy11) är betygsättningen allt mer konstant och individualiserad. LÄS MER

  3. 3. De lever loppan! De har diskotek!" En kritisk diskursanalys av lärares sätt att resonera kring sina elever på handels- och administrationsprogrammet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Pontus Ström; [2015-12-09]
    Nyckelord :Klass; Bourdieu; Kritisk diskursanalys; Handels- och administrationsprogrammet; Yrkesförberedande gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever på yrkesförberedande gymnasieprogram får, på grund av den nya kurs- och läroplanen, allt svårare att ta sig vidare till högre studier. Detta gör att det finns stor risk att elever blir klassmässigt predestinerade där föräldrars bakgrunder oundvikligt kommer att kategorisera in människor i olika fack. LÄS MER

  4. 4. Sång, socialisation och självkänsla : En studie om hur vår livsberättelse kan forma bilden av oss själva sett ur ett sångperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Susanne Nygren Verbeij; [2014]
    Nyckelord :Narrativ; självbild; självförtroende; sångförmåga; sångpedagogik;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats har varit att utifrån en livsberättelse, här även kallat narrativ, undersöka hur man kan förstå mekanismerna runt självbild-självkänsla-självförtroende i relation till sångundervisning, ur ett sångsocialisationsperspektiv. Jag har i mitt yrke som sångpedagog många gånger mött elever med, enligt min uppfattning, god sångförmåga kombinerat med en oförtjänt låg självbild, och ofta undrat över bakgrunden. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av tester i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Andreas Persson; [2010]
    Nyckelord :LÄS- SKRIVSVÅRIGHETER; KOPIERINGSTEST; TIDIG REGISTRERING; SPECIALPEDAGOGIK;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en bild av pedagogers och specialpedagogers syn på de tester som utförs under barns första skolår. Vad anser man vara främsta orsakerna till barns läs- och skrivsvårigheter och hur viktiga är testerna för att fånga upp dessa?Min studie består av två parallella undersökningar, en kvantitativ undersökning där elevers sparade resultat från prov och tester från de första skolåren jämförts med resultatet på de nationella proven i femte klass. LÄS MER